Torna a les notícies
L’ús de les tecnologies centra un debat virtual organitzat per la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’IEC
15/07/2020

El passat 9 de juliol va tenir lloc el debat Les tecnologies en el context educatiu actual. Per a un ús responsable, saludable i ètic. L’acte, que va aplegar prop de cinc-cents professionals dels Països Catalans, va comptar amb la participació de Miquel Àngel Prats, professor de la Blanquerna - Universitat Ramon Llull; Mariola Dinarès, periodista especialitzada en temes digitals, i Jordi Bernabeu, especialista en addiccions tecnològiques.

Com comprendre el moment sociotecnològic actual? Aquesta és una de les preguntes amb què va arrencar el debat, basat en l’obra de Miquel Àngel Prats guanyadora del Premi Joan Profitós 2020. L’autor va explicar que va escriure el treball abans de la pandèmia i que el moment actual és molt diferent: «La tecnologia s’ha tornat imperiosa. El seu ús responsable, ètic i saludable és més necessari que mai.» En aquests moments estem més perduts, «capturats per la pantalla», va advertir. També va esmentar alguns dels problemes que hem d’afrontar, com la bretxa digital o el perill que nens i adolescents no siguin capaços de diferenciar la realitat de la ficció del món virtual.

Mariola Dinarès considera que «estem en un bon moment per a començar a reorganitzar la nostra vida digital; la pandèmia és una clara oportunitat per a posar les coses en ordre». La periodista està convençuda que ara «tothom sap que ha d’estar en digital»: l’àmbit educatiu s’ha adonat especialment que ha d’incloure aquest tema. Per a ella, «la Xarxa no té edat: tota la societat està connectada, tots hem de buscar la part útil de la tecnologia, saber dominar-la, a poc a poc i sense angoixa».

Jordi Bernabeu, per la seva banda, va subratllar la importància de definir, en un món hiperconnectat com l’actual, què és la desconnexió, ja que «no n’hi ha prou d’apagar el mòbil una estona». Va posar l’accent també en què, «si l’equilibri entre vida presencial i vida digital es trenca, el món virtual es pot convertir en refugi de malestars». També va recordar que Internet no ha inventat les dependències, «el que passa és que hi ha més estímuls i més escenaris on desenvolupar-les».

El debat, moderat per Carme Rider, presidenta de la Societat Catalana de Pedagogia (SCP), va acabar amb una intervenció de cloenda de Josep SerentilI, vicepresident de la SCP.