NotÃcies i actualitat
En aquesta edició, s’ha assolit el rècord de participació de la campanya. Més de 15.500 persones han votat alguna de les deu paraules candidates a neologisme de l’any. La segona paraula més votada ha estat IA; i la tercera neurodivergent.
L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra (UPF), amb la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, el TERMCAT i 3cat, amb el seu portal lingüístic ésAdir, han fet públics avui, dimecres 17 de desembre, els resultats de la campanya «La paraula de l’any» com a organitzadors de la dotzena edició. El neologisme guanyador ha estat vespreig, que ha rebut 3.955 vots, un 25,6 % dels vots emesos.
En aquesta edició, s’ha assolit la xifra més alta de votacions des de la primera campanya del 2014: 15.513 persones han votat alguna de les deu paraules candidates a neologisme de l’any, proposades per les entitats organitzadores. Les paraules que apareixen en segona i tercera posició amb més vots són IA (3.490 vots, 22,5 %) i neurodivergent (1831 vots, 11,8 %).
A continuació, es detalla el percentatge dels vots obtinguts per cadascuna de les paraules proposades durant el procés participatiu (del 2 al 16 de desembre d’enguany):
- vespreig: 25,6 %
- IA: 22,5 %
- neurodivergent: 11,8 %
- salut mental: 11,4 %
- gazià / gaziana: 9,4 %
- matxa: 7,8 %
- queer: 4,6 %
- crisi climàtica: 3,8 %
- influenciador/ influenciadora: 1,7 %
- dejuni intermitent: 1,3 %
Coneguts els resultats d’aquesta edició, la Secció Filològica de l’IEC es compromet a estudiar amb atenció especial el neologisme guanyador, vespreig, per mirar d’incorporar-lo al diccionari normatiu.
Una campanya per a apropar la llengua catalana als parlants
Mitjançant aquesta campanya, que va començar fa onze anys per iniciativa de l’Observatori de Neologia de la UPF i la Secció Filològica de l’IEC, es vol promoure l’interès i la participació de la ciutadania amb relació a la llengua catalana i la seva evolució i tenir en compte els seus punts de vista.
Les paraules guanyadores en les edicions passades han sigut les següents: estelada (2014), dron (2015), vegà-ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021), birra (2022), viralitzar i tiet/tieta (2023) i dana (2024).
La campanya «La paraula de l’any» ja està estabilitzada en les convocatòries anuals i, en aquesta edició, ha tornat a captar l’interès de la ciutadania, com posen de manifest els més de 15.500 vots emesos, un rècord de participació. Les entitats organitzadores afirmen que, any rere any, ha anat canviant la percepció social dels neologismes i que, actualment, la majoria de parlants accepta l’aparició de paraules noves com un fenomen natural i positiu. Els neologismes enriqueixen la llengua i la fan més útil.
Més informació a neologisme.cat.


.png)