01/07/2022

«Sense ciència no hi ha educació transformadora», lema del X Congrés Internacional Multidisciplinari d’Investigació Educativa


La Societat Catalana de Pedagogia (SCP), filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), va acollir, el 29 i 30 de juny, el X Congrés Internacional Multidisciplinari d’Investigació Educativa (CIMIE), que duia el lema «Sense ciència no hi ha sortida de la pandèmia ni educació transformadora». La SCP va coorganitzar l’edició d’enguany del CIMIE juntament amb l’Asociación Multidisciplinar de Investigación Educativa (AMIE). El simposi comptà també amb la participació de l’Associació Catalana de Sociologia, la Societat Catalana de Matemàtiques, la Societat d’Història de l’Educació dels Països de Llengua Catalana i la Societat Catalana de Biologia, totes filials de l’IEC.

El 29 de juny, Josep Serentill, president de la SCP, va inaugurar el congrés. Serentill va manifestar que la SCP, fundada el 1984, «lliga perfectament amb el plantejament del congrés», perquè va néixer «amb la voluntat d’aplegar els professionals de l’educació i de la pedagogia de tot l’àmbit dels Països Catalans» amb la finalitat «d’impulsar i col·laborar en la investigació i en la innovació educativa». Amb el programa del congrés, va dir, «entenem que la innovació educativa ha de ser transformadora» amb un objectiu: «millorar l’aprenentatge dels nostres alumnes».

La sessió del dia 30 va començar amb la intervenció de Jaume Guillamet, president de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC. En el seu parlament, com a «amfitrió» i representant de l’Institut, va posar en relleu els cent quinze anys d’història de l’IEC i el fet que, tot i que «la recerca és a les universitats», l’Institut d’Estudis Catalans continua sent «l’autoritat lingüística de la llengua catalana en totes les terres on es parla català» i, alhora, «una acadèmia que reuneix els millors experts en totes les matèries científiques de ciències socials, filologia, ciències i tecnologia, història i arqueologia i ciències biològiques». 

Hi van intervenir també Javier Díez, president de l’AMIE; Neus Lorenzo, vicepresidenta de la SCP, i Maria Concepció Amat, vicerectora de Política Docent de la Universitat de Barcelona. Díez va voler destacar que, al llarg de les seves deu edicions, «el CIMIE s’ha convertit en un espai de trobada, però també en un espai de transformació cap a una educació basada en evidències científiques i una recerca amb impacte social».

 

 

Neus Lorenzo va recordar «la importància de tenir uns objectius comuns, com els objectius de desenvolupament sostenible (ODS)», però també el problema de les desigualtats, «perquè, encara que tinguem els mateixos horitzons, no tothom surt de la mateixa línia de sortida ni les escoles tenen els mateixos recursos o el coneixement previ i la sensibilitat» i va fer una crida a ser corresponsables amb l’itinerari dels altres. 

Finalment, Maria Concepció Amat va convidar els assistents al congrés, ara que les aules s’han buidat d’alumnes, a «reflexionar, replantejar i renovar —i potser revolucionar una mica— la nostra docència, la nostra manera d’arribar als estudiants» en un fòrum de discussió en què «estem parlant de la ciència com a element clau per a l’educació transformadora». 

La conferència inaugural va ser a càrrec de Rosa Valls i es va titular «La perspectiva de gènere a la ciència». Valls va dir que «amb freqüència se’ns ha exclòs, a les dones, de les evidències científiques internacionals sobre els temes de gènere, però evitarem que se’ns oculti» i va assegurar que «tenir en compte el sexe i el gènere contribueix a la ciència», perquè la millora.

La desena edició de CIMIE va reunir més de sis-cents participants de trenta països diferents i més de tres-centes comunicacions. Els temes que s’hi van abordar van ser diversos, com ara l’educació inclusiva, la formació del professorat, el lideratge educatiu, els multiculturalismes i les minories ètniques, o la religió i l’espiritualitat en l’educació.


 

‹‹123456...266