Torna a les notícies
Torna el cicle de concerts Música al claustre de l’IEC
12/05/2021

Els concerts tindran lloc el juny i juliol a la Casa de Convalescència, seu de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC).

El dissabte 12 de juny, a les vuit del vespre, s’iniciarà al pati de la Casa de Convalescència (carrer del Carme, 47, de Barcelona) el cicle de concerts Música al claustre de l’IEC, que, en la novena edició, ofereix un conjunt de concerts que ens il·lustren sobre diferents estils d’interpretació derivats del concepte actual de recuperació i connexió. El primer dels concerts serà «Orient-Occident. Un diàleg de les ànimes», amb Jordi Savall al rebab, la viola de gamba soprano i el rabec i Pedro Estevan a la percussió. 

El segon concert tindrà lloc el dijous 8 de juliol i es titularà «El piano més enllà del concert», amb Marina Rodríguez Brià, fortepiano Érard (Londres, segle XIX) del Museu de la Música de Barcelona, i Belén Cabanes, dansa i castanyoles. I el tercer concert es farà el 15 de juliol i es titularà «Villancets, tons, cantata i sarsuela, del segle XVII al XVIII a Catalunya», amb In Sana Poetica.

El cicle d’aquest any ens convida a gaudir de repertoris allunyats en el temps i l’espai, obtinguts com a resultat d’un procés de recerca sobre repertoris musicals —respectant-ne els originals— inspirats en obres i fets d’èpoques rellevants de la música a Catalunya, sovint encara desconeguts o inèdits. Aquesta recreació de músiques diverses sorgeix de la participació de tres elements creatius fonamentals: la creació sonora (compositor), la recuperació del so original i la inspiració de l’intèrpret, acotats entre els marges de tècnica històrica i llibertat.

En el primer concert del cicle, Jordi Savall, acompanyat per Pedro Estevan, amb el programa «Orient-Occident. Un diàleg de les ànimes», ens convida a participar de l’itinerari històric i cultural que ens ofereixen les relacions i els diàlegs entre les músiques de cultures mediterrànies i les nostres tradicions de l’època medieval. La recerca antropològica i musicològica aporta nova llum sobre les relacions entre esperit i cultures com a fonament del nostre propi desenvolupament musical.

En «El piano més enllà del concert», Marina Rodríguez Brià i Belén Cabanes ens transporten a l’àmbit estètic sorgit del Romanticisme, en el qual la inspiració dels compositors i intèrprets flueix bidireccionalment entre l’expressió dels sentiments propis i els de la música popular. Així, el segle XIX i el principi del segle XX gaudeixen d’un fenomen d’aproximació, del qual el públic també serà partícip, que esvaeix les rígides fronteres entre les etiquetes de música religiosa, música popular, música domèstica i música de concert, entre d’altres. Aquest fet permet als compositors expressar-se d’una manera més personal i propera a l’oient i elegir estils que abans eren considerats incompatibles: Ferran Sor i Frédéric Chopin componen valsos; Felip Pedrell, masurques, i Enric Granados, danses andaluses. Aquesta riquesa i permeabilitat s’expressa amb l’autenticitat de l’harmonia del fortepiano, instrument domèstic per excel·lència, en diàleg amb les castanyoles, instrument més popular, que s’afegien per a recolzar i intensificar els ritmes de dansa.

El concert «Villancets, tons, cantata i sarsuela, del segle XVII al XVIII a Catalunya», del grup In Sana Poetica, està dedicat a la interpretació musical i històrica dels resultats de la recerca recollida i publicada en la col·lecció «Mestres Catalans Antics», editada per Ficta Edicions i dirigida per Josep M. Gregori i Bernat Cabré, professors d’art i musicologia a la Universitat Autònoma de Barcelona. El conjunt d’intèrprets, veus i instruments d’època, dirigits per Jordi Ribell, ha estat seleccionat per donar-nos una versió viva i actual d’obres recuperades del nostre patrimoni, avalada pels criteris de rigor interpretatiu compartits amb la Societat Catalana de Musicologia, filial de l’IEC.

Podeu trobar més informació al web.

Podeu adquirir les entrades aquí.