21/06/2011

La posició de les llengües mitjanes en el món científic i acadèmic i els reptes que han d’afrontar, a debat a l'IEC


L’entrada a la societat postindustrial i globalitzada ha generat nous reptes i contradiccions per al català com a llengua científica. D’una banda, les universitats són una de les institucions socials que incorporen més no catalanoparlants a l’ús actiu del català i, en un context d’unió europea, el món universitari contribueix a la internacionalització de les societats catalanòfones. De l’altra, el món de la recerca s’ha decantat de manera massiva cap a l’anglès. Aquest fet, sumat a l’alt grau de mobilitat en els àmbits científics i investigadors i la rapidesa dels canvis, ha fet que la realitat sociolingüística del món científic en les societats catalanòfones sigui plena d’incerteses i dubtes. Els casos del català, el suec, el flamenc i l’hebreu en l’àmbit científic s’han analitzat avui, dia 21 de juny, en el simposi «La posició de les llengües mitjanes com a eines científiques», que ha tingut lloc a la Sala Prat de la Riba de l’IEC.

Aquest simposi té per objectiu dissenyar i recomanar polítiques i estratègies que, sense deixar de treballar en el desenvolupament científic i tecnològic, vetllin per assegurar la integritat, la solidesa i la rellevància del català en aquests àmbits. Hi han intervingut, Jordi Altimiras, de la Universitat de Linköping (Suècia), amb la ponència «L’ús de les llengües pròpies i de l’anglès a Suècia en l’àmbit científic»; Peter Bossier, de la Universitat de Gant (Flandes), amb la ponència «The national languages and the communication in science and academy: The Belgian case»; Anat Stavans, del Research Institute for Innovation in Education de la Universitat Hebrea de Jerusalem (Israel), amb la ponència «The Position of Hebrew as a Language of Science and Research: Realities, Challenges and Prospectives», i finalment, Francesc Xavier Vila, del Centre Universitari de Sociolingüística i Comunicació de la Universitat de Barcelona, amb la ponència «El català, llengua de ciència: present i reptes de futur».

El simposi forma part de les activitats commemoratives del centenari de les seccions de Ciències de l’Institut. L’acte s'ha pogut seguir per mitjà de Twitter (http://www.twitter.com/IEC_cat) amb l’etiqueta #catalallenguadeciencia.


 

‹‹123456...259