Torna a les notícies
Annabel Fontanet i Caparrós guanya el XXVIII Premi Joan Profitós d’assaig pedagògic
17/05/2018

El XXVIII Premi Joan Profitós d’assaig pedagògic, que convoquen la Fundació Joan Profitós i la Societat Catalana de Pedagogia, filial de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC), s’ha atorgat a l’obra Som competents? Reflexions i propostes sobre la formació inicial dels mestres, d’Annabel Fontanet i Caparrós. L’estudi qüestiona l’adequació de la formació inicial dels mestres amb relació a les demandes de la societat, el paper i el perfil dels professionals de l’educació i el sentit que tenen les escoles i els mestres avui dia. Es valora la tasca de connexió amb els professionals que exerceixen a l’escola com a mestres i els docents encarregats de la formació inicial a les facultats d’educació.

L’autora, professora de la Facultat de Psicologia, Ciències de l’Educació i de l’Esport Blanquerna (Universitat Ramon Llull) és doctora en pedagogia i té un màster en pedagogia social (URL) i un màster d’educació en valors (Universitat de Barcelona). Annabel Fontanet és també diplomada en magisteri i ha treballat com a mestra d’educació infantil i primària. 

El premi es va lliurar el 16 de maig a la Sala Pere i Joan Coromines de l’IEC i a més del guardó, l’acte va incloure la conferència «Ensenya a viure la poesia», de Laura Borràs, doctora en filologia romànica i professora de la UB. A més, també hi va actuar el Cor Turull. 

 

Un premi, dues mencions honorífiques

Així mateix, el jurat atorga una menció honorífica a les obres Art i pedagogia. Pràctiques i reflexions a l’escola de Benicolet (CRA Riu Vernissa), de Salvador Ferrer i Alemany, i Fars. Els grans seductors, de Teresa-Natàlia Gil i Bussalleu. 

En la primera, l’autor, des de la pedagogia sistèmica, presenta un treball reflexiu per a fomentar el debat entre l’alumnat a l’escola i ajudar-lo a adquirir esperit crític a partir d’experiències filosòfiques, sociològiques, estètiques i artístiques centrades en l’art contemporani. Salvador Ferrer és llicenciat en ciències polítiques i sociologia per la Universitat Nacional d’Educació a Distància i diplomat en estudis avançats per la Universitat de València. Actualment treballa com a educador d’educació especial al CRA Riu Vernissa, a Llocnou de Sant Jeroni, València.

La segona obra és un assaig motivador sobre la lectura que combina el record de dones amb les històries descriptives que acompanyen cadascun dels fars que presenta. Cada far permet donar a conèixer les aportacions que aquestes dones van desenvolupar en el seu terreny, a més de fer visibles les seves particulars formes de lideratge. Es tracta, també, d’un treball d’alta qualitat literària. Teresa-Natàlia Gil i Bussalleu és llicenciada en filosofia i lletres (UB), llicenciada en grau (Universitat Autònoma de Barcelona) i diplomada en estudis superiors especialitzats en pedagogia aplicada (UAB). Durant trenta anys ha treballat a la Conselleria d’Educació (1983-2014), on ha estat cap de Serveis Educatius i Orientació Escolar, cap del Servei d’Educació Especial i cap de la Secció d’Adaptacions del Currículum Escolar.