Agenda

dijous  20 juny 2013
13 hores
14è Simpòsium Fundació La Marató de TV3

dijous  20 juny 2013
18 hores
Conferència: «Lluita de classes i pistolerisme del temps de la Primera Guerra Mundial i la seva postguerra»

dijous  20 juny 2013
19 hores
Jornada: «Homenatge a Manuel Carrasco i Formiguera»

dijous  20 juny 2013
19 hores
Conferència: «Les actituds i ideologies lingüístiques dels joves d’ensenyament secundari a Catalunya»

divendres  21 juny 2013
18 hores
Conferència: «Violència i política, 1931-1945»

divendres  21 juny 2013
19 hores
Tercer Congrés Anual de l’Associació Europea de Ciències Polítiques

divendres  21 juny 2013
9 hores
Jornada Europea sobre el Càncer d’Endometri

dimarts  25 juny 2013
19 hores
Conferència: «El punt de vista de Bon Preu sobre la comercialització del productes agrícoles»

dimecres  26 juny 2013
19 hores
Conferència: «La revista Ibérica: acostar la ciència i la tecnologia a la societat»

dijous  27 juny 2013
09 hores
Jornada: La regeneració del bosc després d’incendi


:: Més activitats ::
 
07/02/2012
El primer catàleg de totes les monedes de l’edat antiga a la península Ibèrica es presenta a l’IEC

La numismàtica de l’edat antiga ha estat objecte de nombrosos estudis parcials, però mai s’havia publicat un catàleg general exhaustiu i científicament plantejat de la totalitat de les monedes emeses en aquesta llarga etapa històrica. Ancient coinage of the Iberian Peninsula / Les monedes de l’edat antiga a la península Ibèrica, dels investigadors numismàtics Leandre Villaronga i Jaume Benages, és la primera catalogació completa de les monedes de l’edat antiga a la península Ibèrica. El llibre es va presentar a l’Institut el 7 de febrer, en un acte presidit per Salvador Giner, president de l’IEC, i en què van intervenir Xavier Sanahuja, professor de la Universitat de Lleida, i Miquel Crusafont, president de la Societat Catalana d’Estudis Numismàtics (SCEN), filial de l’IEC, que ha editat l’obra.

El llibre, que es presenta en versió bilingüe catalanoanglesa, s’enceta amb les emissions gregues del segle V abans de Crist, estudia les monedes d’arrel púnica i les emissions ibèriques i romanes i clou amb les singulars emissions barcelonines de l’emperador rebel Màxim Tirà, al segle V després de Crist. L’Arxiu Villaronga, amb més de seixanta mil fitxes i un ampli banc de dades, ha estat el punt de partida d’aquesta obra i ha permès unes catalogacions, descripcions, ubicacions cronològiques, sistematitzacions d’emissions i anàlisis de dades de màxima qualitat.

Homenatge a Villaronga

Durant l’acte de presentació de l’obra es va retre homenatge a un dels autors, Leandre Villaronga, «sense el qual no existiria Acta Numismàtica, la Societat Catalana d’Estudis Numismàtics, ni molts de nosaltres ens hauríem dedicat a la numismàtica», va explicar Crusafont. El president de la SCEN va qualificar Villaronga de «treballador incansable i d’una generositat extrema», i va lamentar que «li ha mancat un reconeixement a Catalunya».

Els autors de l'obra

Leandre Villaronga (Barcelona, 1919) és fundador de l’anuari Acta Numismàtica, que va dirigir durant trenta-un anys (1970-2000) i president fundador de la Societat Catalana d’Estudis Numismàtics (1979-1995). La seva obra comprèn més de tres-cents articles i vint-i-tres llibres en l’àmbit, sobretot, de la numismàtica antiga, com Las monedas hispano-cartaginesas (1973), Numismática antigua de Hispania (1979) o Numismàtica antigua de la Península Ibérica (2004), entre altres. Ha estat un innovador metodològic i el creador d’una veritable escola de numismàtica al país. Jaume Benages (Tarragona, 1941), empresari i numismàtic professional, ha centrat sovint la tasca numismàtica i històrica en el passat de Tarragona. Ha publicat un centenar d’articles i és autor d’obres de referència com Les monedes de Tarragona (1994), Corpus de les monedes visigodes de Tarragona. Leovigild-Akhila II, 575-714 (2007) i la monografia Les monedes de Vespasià de la Provincia Tarraconensis (2010), en col·laboració amb Ian Carradice i Xavier Sanahuja.
 

Piula aquesta notícia Facebook mail

:: Tornar a la pàgina principal ::

 

 

Novetats editorials

Jordi Mir i Joan Solà (dir.)

Obres completes de Pompeu Fabra

 
[+]

Albert Balcells

La Universitat de Barcelona i el Parlament de Catalunya durant la Guerra Civil de 1936

 
[+]

 

 

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. informacio@iec.cat - Informació legal

 

Inici

Institució

Coneixement

Arxiu

Serveis

Serveis lingüístics