Torna a les notícies
Joan de Solà-Morales analitza l’impacte econòmic de l’activitat matemàtica
22/05/2020

La Secció de Ciències i Tecnologia de l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) va organitzar el dijous 21 de maig la conferència virtual «Quin és l’impacte econòmic de l’activitat matemàtica?», a càrrec de Joan de Solà-Morales, doctor en ciències matemàtiques per la Universitat Autònoma de Barcelona i expresident de la Societat Catalana de Matemàtiques (2010-2014), filial de l’IEC.

Alícia Casals, presidenta de la Secció de Ciències i Tecnologia, va obrir l’acte i va donar la paraula a Jaume Miranda, coordinador de les sessions del cicle Dijous de ciència, en el qual s’emmarcava la conferència. Miranda va destacar que «la matemàtica és l’espina dorsal del coneixement científic i tecnològic». També va apuntar que Solà-Morales entén aquesta disciplina com un fet transversal i que ha estudiat a fons el seu efecte en l’activitat econòmica.

El conferenciant va centrar la seva intervenció en un estudi encarregat per la Red Estratégica de Matemáticas (REM), una entitat vinculada a l’Administració de l’Estat, en la qual està integrat el Centre de Recerca Matemàtica (CRM), fundat per l’IEC. L’estudi, que es va presentar a l’IEC el 8 de gener, conclou que les activitats que requereixen alts coneixements matemàtics suposen el 6 % de l’ocupació total de l’economia espanyola, un percentatge que es tradueix en un milió de llocs de treball. També indica que el pes de les matemàtiques en termes del valor afegit brut (VAB) espanyol és d’un 10 %.

Solà-Morales va destacar que les matemàtiques són més presents que mai en el teixit productiu, que actualment aquesta ciència «és utilitzada per molts professionals que no són matemàtics i que la tecnologia permet que molts usuaris pitgin un botó sense saber que darrere d’aquella aplicació hi ha les matemàtiques».

Per acabar, el professor també va valorar molt positivament els informes que avaluen l’impacte econòmic de les matemàtiques, perquè són una eina que obre un nou camí: «fins ara només coneixíem el nivell matemàtic dels estudiants a través de l’informe PISA o el nombre d’articles de recerca que es publiquen».