Torna a les notícies
La Secció Filològica presenta L’Acadèmia Oberta i la Gramàtica al professorat de primària i secundària de Catalunya
06/10/2016

El 27 de setembre, a la seu de l’Institut, la Secció Filològica va presentar al professorat de secundària del Consorci d’Educació de Barcelona els continguts i les novetats de la Gramàtica de la llengua catalana de l’IEC, que es farà publica el 23 de novembre vinent. La trobada es va organitzar en el marc del projecte L’Acadèmia Oberta, que també es va presentar durant la trobada, i és una de les vint sessions que s’han previst per a les properes setmanes arreu de Catalunya, a les quals estan convidats tots els docents de primària i secundària. La invitació a aquestes sessions ha estat feta pel Departament d’Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i en l’organització participa la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC, que és l’encarregada de coordinar els especialistes en didàctica de la llengua que intervenen en les sessions per al professorat de primària.

En l’acte de presentació del dia 27 van intervenir Vicent Pitarch, membre de la Secció Filològica i de la Comissió de Gramàtica; M. Teresa Cabré, presidenta de la Secció Filològica, i Mònica Pereña, subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme de la Generalitat de Catalunya, que va posar en relleu la importància d’iniciatives com aquesta, perquè «els ensenyants són un referent i un model lingüístic per a una bona part dels catalans i, de vegades, fins i tot l’únic».

Una acadèmia oberta a la societat

Amb L’Acadèmia Oberta, la Secció Filològica es vol oferir a la societat i establir un diàleg permanent amb els professionals de l’ensenyament, la literatura i la comunicació de tot el territori catalanoparlant, tres col·lectius clau en la difusió de la llengua normativa i, alhora, una font d’informació molt important que pot orientar els treballs normatius. Pel que fa al col·lectiu de mestres i professors de llengua catalana, la Secció Filològica vol, d’una banda, assabentar-los dels treballs que duu a terme i impulsar la cooperació en la difusió de la normativa lingüística a les aules i, de l’altra, conèixer les inquietuds reals dels docents amb relació a la normativa. Una via per on es canalitzarà el diàleg entre la Secció Filològica i el professorat és aquest portal web, que funciona com un espai virtual d’intercanvi d’informacions, opinions i de debat sobre qüestions de llengua.

Les sessions

En total, se celebraran vint sessions ―deu s’adrecen al professorat de primària i les altres deu, al de secundària―, entre el 20 de setembre i el 26 d’octubre de 2016. Totes les sessions consisteixen en la presentació, a càrrec d’un membre de la Secció Filològica, de la Gramàtica de la llengua catalana de l’IEC i del portal d’Internet L’Acadèmia Oberta. A més, en el cas de les sessions adreçades al professorat de primària, un especialista en didàctica de la llengua exposa el tema «Què vol dir aprendre i ensenyar gramàtica». Finalment, en totes les sessions es deixa espai per al col·loqui.

Per ara, a més de la sessió del 27 de setembre, se n’han tingut diverses més ―el 20 i el 21 de setembre als Serveis Territorials del Baix Llobregat; el 27 i el 28 de setembre als Serveis Territorials del Maresme - Vallès Oriental; el 3 d'octubre als Serveis Territorials del Vallès Occidental; als de Lleida el 4 i el 6 d’octubre; als de Girona el 5 d'octubre, i als de Tarragona els dies 5 i 6 d'octubre. El 4 d'octubre es va d'una sessió adreçada als docents de primària del Consorci d’Educació de Barcelona. Les properes sessions es faran als Serveis Territorials del Vallès Occidental el 10 d’octubre, als de Girona el 13 d’octubre, als de Catalunya Central els dies 11 i 18 d’octubre, i per al professorat de secundària de Barcelona-Comarques el 19 d’octubre. Estan en preparació les presentacions al Servei Territorial de les Terres de l’Ebre i al professorat de primària de Barcelona-Comarques.

La presentació de L’Acadèmia Oberta als ensenyants es va iniciar durant la primavera passada amb els docents de les Illes Balears. Es van dur a terme tres sessions amb professors de primària i secundària de Mallorca, Eivissa i Menorca. Les sessions van ser coorganitzades amb el Govern Balear.