04/10/2010

S'inaugura a l'IEC un congrés internacional sobre la iconografia musical de la Mediterrània


Les cultures mediterrànies han mostrat tradicionalment un enorme interès per la iconografia i, en especial, per les representacions artístiques relacionades amb la música. Amb l’objectiu de debatre sobre el seu significat iconogràfic, artístic i musical, així com sobre el seu rerefons social, cívic i religiós, avui, dilluns 4 d'octubre, s'ha inaugurat el congrés internacional «La iconografia musical a la Mediterrània i el seu impacte sobre la cultura europea al llarg de la història», que durant tres dies aplegarà a l'IEC experts d'arreu d'Europa.

El congrés s’emmarca dins de l’anomenada iconografia musical, una branca de la musicologia que es dedica a analitzar i interpretar les representacions de la música, dels músics i dels instruments musicals en les obres d’art. L’ús de les representacions iconogràfiques com a font per a l’estudi de la música es remunta al segle XVI, quan l’humanisme es va interessar per les escenes i els temes de la mitologia clàssica grega i romana per a conèixer la música i els instruments musicals de temps passats; un objectiu que es va mantenir al llarg dels segles i va assolir un especial auge a partir dels primers anys del segle XX.

El congrés s'ha inaugurat avui dilluns amb les intervencions de Romà Escalas, secretari general de l’IEC; Bonaventura Bassegoda, vicerector de Transferència Social i Cultural de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); Timlan Seebass, president de la Societat Internacional de Musicologia; Nicoletta Guidobaldi, presidenta de l'Study Group on Musical Iconography; Joaquim Garrigosa, president de la Societat Catalana de Musicologia, filial de l’IEC i Jordi Ballester, director del Departament d’Art i de Musicologia de la UAB i coordinador del congrés.
L’organització del congrés és a càrrec de la Societat Catalana de Musicologia, filial de l’IEC, conjuntament amb la UAB, amb la col·laboració del Museu de la Música i del Museu Nacional d’Art de Catalunya, i amb el suport de l'Study Group on Musical Iconography (filial de la Societat Internacional de Musicologia).
 


 

‹‹123456...259