Torna a les notícies
L’Ajuntament de Barcelona i l’Institut d’Estudis Catalans posen en marxa les primeres accions per a incentivar l’ús del català entre els joves de Barcelona
Secció: General
22/10/2025

El projecte «Foment de l’ús del català en els àmbits de l’educació en el lleure i activitats complementàries de la ciutat de Barcelona» forma part del conveni signat al juny entre les dues institucions i inclou diverses accions, entre les quals hi ha una campanya adreçada als joves per al 2026. S’iniciarà la intervenció de sensibilització a més de 15 clubs esportius, 200 equips i més de 3.000 usuaris i usuàries joves i tindrà un seguiment metodològic d’especialistes en sociolingüística que n’avaluaran els resultats. L’objectiu és elaborar guies d’aplicació en política lingüística.

L’Ajuntament de Barcelona i l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) han celebrat avui la primera comissió de seguiment del projecte conjunt «Foment de l’ús del català en els àmbits de l’educació en el lleure i activitats complementàries de la ciutat de Barcelona», una iniciativa que forma part del conveni que es va signar el juny passat entre ambdues institucions i que inclou diverses accions.

La reunió de seguiment s’ha celebrat a la Biblioteca de Sarrià - J. V. Foix i ha comptat amb la presència de l’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, la presidenta de l’IEC, Teresa Cabré, i la comissionada per a l’Ús Social del Català de l’Ajuntament de Barcelona, Marta Salicrú.

Fotografia: Laura Guerrero

El cap del projecte, Vicent Climent, ha explicat que s’ha iniciat una prova pilot a diferents espais esportius i de lleure del districte de Sants-Montjuïc amb els objectius de potenciar el català com a llengua vehicular en les activitats de lleure o esportives, i de contribuir a la normalització i promoció de la llengua entre infants i adolescents, reforçant-ne l’ús en espais informals i quotidians.

La prova pilot se centra en diferents activitats trimestrals d’espais de lleure juvenil del districte (Servei de Dinamització Juvenil Espai 04, Espai Jove La Bàscula, Espai Química i Espai per a adolescents La Clau) i, pròximament, s’iniciarà una intervenció anual a més de 15 clubs esportius, 200 equips i més de 3.000 usuaris i usuàries joves. A banda, es duran a terme plans lingüístics en 3 clubs.

També s’estan treballant intervencions en espais d’esports digitals, videojocs, per a incloure una altra tipologia d’activitats que toca de prop els joves.

Climent ha explicat que la metodologia que s’aplicarà, el Mètode IEC 360°, té com a base la consideració que les accions de foment del català han de ser tractades com a política pública i, en aquest sentit, cal anar reorientant-les segons els resultats. Amb aquesta intervenció s’obtindran elements per a elaborar un document guia que ha de permetre implementar el mètode a altres districtes de la ciutat, altres poblacions o àmbits.

Aquest és un procés liderat pels especialistes que participen en el projecte: Vicent Climent, expert en polítiques lingüístiques, i Natxo Sorolla, membre de la Secció Filològica de l’IEC i expert en sociolingüística.

El mètode consta de 4 quatre etapes:

  1. Diagnosi: radiografia de l’estat de la qüestió a partir de l’observació i l’extracció de dades empíriques sobre el terreny.
  2. Intervenció: sensibilització i acompanyament lingüístics.
  3. Seguiment: eina metodològica per a monitorar el compliment de les accions.
  4. Avaluació: anàlisi de la situació i valoració de quines intervencions han funcionat i quines no, i per quins motius.

Una altra intervenció prevista en el conveni, en la qual ja s’està treballant, és la creació d’un model que incorpori clàusules lingüístiques en concursos d’equipaments juvenils. Aquesta acció es fa en col·laboració amb l’Associació Catalana d’Empreses del Lleure, l’Educació i la Cultura (ACELLEC) i el Departament de Política Lingüística.

Durant la comissió de seguiment també s’ha explicat el disseny d’una campanya de comunicació adreçada als joves que busca la seva complicitat. La llengua ha de ser percebuda pels joves com un element de valor, un element diferencial en una identitat global i diversa. La campanya també vol mostrar que el català no és només la llengua de l’escola, sinó també de les activitats de lleure que passen fora d’aquest àmbit.