NotÃcies i actualitat
La Universitat Pompeu Fabra, l’Institut d’Estudis Catalans, el TERMCAT i 3Cat fan una crida a la ciutadania a participar en la campanya «La paraula de l’any: vota el neologisme de 2025» entre el 2 i el 16 de desembre.
La campanya «El neologisme de l’any» arrenca aquest dimarts, 2 de desembre, per a animar la ciutadania a votar el neologisme de 2025 en llengua catalana. L’Observatori de Neologia de la Universitat Pompeu Fabra, amb la Secció Filològica de l’Institut d’Estudis Catalans, el TERMCAT i 3Cat, amb el seu portal lingüístic ésAdir, organitzen la 12a edició d’aquesta campanya.
El període de votació estarà obert fins al dimarts 16 de desembre i, l’endemà, el dimecres 17, es farà públic el resultat. Tothom qui vulgui participar pot votar a través d’aquest enllaç.
Quines són les paraules candidates a neologisme del 2025?
Enguany, les paraules candidates a neologisme de l’any són: crisi climàtica, dejuni intermitent, gazià/gaziana, IA, influenciador/influenciadora, matxa, neurodivergent, queer, salut mental i vespreig.
D’entre aquestes paraules, la que rebi més vots per part de la ciutadania serà declarada guanyadora, i l’IEC la valorarà i l’estudiarà amb especial atenció per mirar d’incorporar-la en el diccionari normatiu.
Mitjançant aquesta campanya, que va començar el 2014 per iniciativa de l’Observatori de Neologia de la UPF i la Secció Filològica de l’IEC, es vol promoure l’interès i la participació de la ciutadania amb relació a la llengua catalana i tenir en compte les seves aportacions i punts de vista.
Des dels orígens de la campanya, s’ha multiplicat el nombre de participants. Si en la primera edició (2024) van votar 200 persones, l’any passat ho van fer 10.378. Les paraules guanyadores en edicions anteriors han estat estelada (2014), dron (2015), vegà -ana (2016), cassolada (2017), sororitat (2018), emergència climàtica i animalista (2019), coronavirus (2020), negacionisme (2021), birra (2022), viralitzar i tiet/tieta (2023) i dana (2024).
L’evolució en el nombre de votants mostra que «El neologisme de l’any» és una campanya que atreu l’atenció de la ciutadania i que ja està consolidada en el calendari anual. Les entitats organitzadores afirmen que, any rere any, ha anat canviant la percepció social dels neologismes i que, actualment, la majoria de parlants accepta l’aparició de paraules noves com un fenomen natural i positiu. Els neologismes enriqueixen la llengua i la fan més útil.
Més informació: https://www.upf.edu/web/neologismedelany


.png)