Torna a les notícies
«La química que ensenyem a les classes està molt allunyada de la vida»
18/09/2020

Aquest és un dels missatges que va donar Neus Sanmartí, del Departament de Didàctica de la Matemàtica i de les Ciències Experimentals de la Universitat Autònoma de Barcelona, ponent del XXXII Debat de Química a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC). Durant l’acte, organitzat per la Societat Catalana de Química, filial de l’IEC, també es van lliurar els diplomes de la catorzena edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat dins l’Àmbit de la Química. 

Sanmartí va oferir la conferència titulada «Els treballs de recerca en química i la relació amb els ODS». La doctora va centrar la intervenció a explicar la importància d’aquests projectes per a la formació dels alumnes: «Una recerca sempre comporta fer bones preguntes investigables.» En aquest sentit, va advertir que molts dels treballs que es presenten actualment són reculls de dades ben organitzats, però no responen a qüestions d’interès social. Per això, va afegir que el repte més important en aquest camp és connectar les investigacions amb els problemes del món real: «En química, aquest repte és exponencial: el que ensenyem a les classes està molt allunyat de la vida. Ens caldrà repensar molt el currículum en un futur no gaire llunyà.»

Sanmartí va apuntar que els treballs de recerca són un aprenentatge competencial essencial. «Si es fessin bé», va precisar. També va subratllar la importància que sigui un treball autònom que obligui els alumnes a pensar i a autoavaluar-se. «I les preguntes que es plantegin els estudiants han de ser socialment rellevants.» Com a model, va parlar del cas de Cornellà, on la comunitat educativa s’ha coordinat per organitzar els treballs de recerca de secundària partint dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) de les Nacions Unides, aprovats per tots els estats membres l’any 2015, com a part de la Agenda 2030 per al Desenvolupament Sostenible.

Després de la intervenció de Sanmartí es va obrir el debat «Els treballs de recerca a batxillerat: què aporten i què haurien d’aportar a l’alumnat?».

Finalment, es van entregar els accèssits i les mencions de la catorzena edició dels Premis als Treballs de Recerca de Batxillerat dins l’Àmbit de la Química. Podeu consultar la llista completa de premiats aquí.

Enguany, la Junta de la Societat Catalana de Química ha decidit no atorgar els premis especials d’estades científiques per a l’alumnat, ja que les circumstàncies actuals, degudes a la COVID-19, ho desaconsellen.