«Són similars les diferents llengües? Tots els aprenents d’una segona llengua treballen en situacions similars?» és el títol del discurs de recepció que el lingüista finès Christer Laurén va pronunciar el 27 de novembre com a membre corresponent de la Secció de Filosofia i Ciències Socials de l’IEC. Catedràtic emèrit al Departament de Llengües Escandinaves de la Universitat de Vaasa, Christer Laurén coŀlabora des de fa anys en la promoció i la difusió internacionals dels programes d’immersió lingüística, com a instrument eficaç per a l’aprenentatge d’una segona llengua, ja sigui estrangera o pròpia d’un país. |
Laurén viu a Vaasa, una comunitat bilingüe amb una proporció equilibrada de parlants del suec i del finès com a primera llengua. Quan als anys vuitanta va visitar Catalunya va conèixer els programes d’immersió lingüística que s’hi aplicaven i l’eficàcia que tenien perquè els castellanoparlants adquirissin el català. Això el va portar a promoure, a la seva comunitat, programes d’immersió al suec i a implicar-se en un projecte social i educatiu innovador, en coŀlaboració amb l’Administració educativa catalana i amb grups de recerca de la universitat.
Joaquim Arnau, membre de la Secció de Filosofia i Ciències Socials, va ser l’encarregat de respondre al discurs de Christer Laurén, de qui va destacar l’àmplia recerca realitzada en els àmbits de la immersió lingüística, el multilingüisme, la didàctica i la pedagogia d’una segona llengua i d’una tercera. Segons va explicar, «ha relacionat la teoria i la pràctica sobre l’adquisició d’una segona llengua des d’una perspectiva bastant nova i integradora i ha obert nous camins a la investigació. Per a aproximar-se a aquesta combinació, s’ha basat en les evidències aportades per la pedagogia del programa d’immersió desenvolupat en contextos com el canadenc, el finès i el català; en les teories del constructivisme i del llenguatge com a interacció, així com en la perspectiva del llenguatge especialitzat». Per a Joaquim Arnau, Christer Laurén «combina una gran vàlua científica i un gran compromís social».
|