| Televisió digital terrestre: qüestió de calendaris; per Maria Corominas  
 Astronomia: ciència, història i valors; per Pedro Ruiz-Castell
  Ressenyes  editorials  Recull  d’articles  Recull  d’entrevistes  
 
 Televisió digital terrestre: qüestió de calendaris
 Maria Corominas, membre numerària de l'IEC i cap de l’Àrea d’Estudis, Recerca i Publicacions del Consell de l’Audiovisual de   Catalunya  En  el camp de la televisió el 30 de juny de 2009 és una data assenyalada, tot i  que a hores d’ara no és ben clara la significació que tindrà. El procés de  conversió digital de la televisió promogut per la Unió Europea afecta d’una  manera especial diversos estats, com l’espanyol, en el qual la manera dominant  de difondre i rebre la televisió és per ones. En aquest procés s’ha de situar  el 30 de juny, data en què a l’Estat espanyol s’han d’apagar les emissions  analògiques de televisió per ones en unes zones determinades on, a partir d’aquell  moment, només s’hi podrà captar de manera digital. Per  què és diferent el cas de l’Estat espanyol en comparació d’altres? La Unió Europea impulsa la  migració digital de la televisió, sigui quina sigui la manera de difusió  (satèl·lit, cable, ones hertzianes terrestres), i argumenta que la  digitalització comporta un augment de l’oferta i més qualitat, així com serveis  addicionals, eventualment interactius. No obstant això, la conversió digital  té, de fet, significats distints, segons la tecnologia. En  els casos del satèl·lit i del cable, majoritàriament de pagament, les mateixes  empreses ja fa temps que han anat substituint la tecnologia analògica per la  digital, i, per tant, qui contracta aquests serveis ja ho fa en digital. Hi ha països on el cable o  el satèl·lit són els mètodes més estesos de rebre la televisió a les cases,  mentre que les ones hertzianes ocupen una posició marginal, a efectes de  difusió televisiva. A l’Estat espanyol, fins ara, això és ben diferent. La  major part de la població rep la televisió per ones i en obert. La  digitalització de la televisió per ones terrestres (televisió digital  terrestre) vol dir aquí, en primer lloc, adaptar les antenes col·lectives i disposar  d’un receptor de televisió adaptat amb descodificador de TDT. De moment, en  obert. Per a organitzar el pas de la televisió analògica a la digital, que es  vol que acabi el 3 d’abril de 2010, entre d’altres, s’hi han establert  calendaris. El Govern de l’Estat, un d’apagada,  i el Govern català, un d’encesa  sincrònica de les emissions. El  30 de juny és una data marcada en el calendari d’apagada de la televisió analògica, que va elaborar el Govern de  l’Estat, dividint el territori en zones, i amb previsions de tancar-hi la  televisió analògica en tres fases, la primera de les quals acaba aquest 30 de  juny i a Catalunya afecta dues de les onze zones en què ha quedat dividida. Veurem què passa l’1 de juliol. De moment, i tenint  en compte que aquest calendari s’ha pensat per a les televisions estatals i  autonòmiques, no acaba d’encaixar amb les locals. Així, per exemple, aquestes  dues zones d’apagada afecten tres demarcacions de televisió local, una  íntegrament i part de les altres dues . Què passarà amb la televisió local en  aquestes demarcacions que han d’apagar parcialment a partir del 30 de juny?
 
  
 
  
 
 Astronomia: ciència, història i valors
 Pedro Ruiz-Castell, soci de la Societat Catalana d'Història de la Ciència i la Tècnica (SCHCT), filial de l'IEC i membre del Centre d’Història  de la Ciència (CEHIC) de la UAB  
            
              
                |  |  |  Al llarg de la història de la humanitat, l’observació del  cel ha fascinat el ser humà. És cert que, des de l’antiguitat, l’estudi del  firmament ha rebut força atenció per les repercussions que ha tingut en  activitats humanes tan importants com ara l’agricultura. Així doncs, durant  segles, l’astronomia es caracteritzà per les aplicacions pràctiques. Un bon exemple  en són les observacions astronòmiques realitzades durant els segles XVII i XVIII,  impulsades per interessos principalment navals i geodèsics lligats tant amb l’autoritat  militar com amb l’explotació de recursos econòmics i territorials. De fet, l’astronomia  va tenir durant aquells anys un paper molt important en el desenvolupament de  polítiques imperialistes i el comerç oceànic.
 A poc a poc es desenvoluparen també  noves actituds a favor d’un cultiu de l’astronomia més teòric i especulatiu,  eminentment destinat a la confirmació observacional de la mecànica celest. Una  investigació que experimentà un canvi important cap a la segona meitat del  segle xix amb la introducció de  noves tècniques, com ara l’espectroscòpia i la fotografia, que donaren pas a la  formació d’un nova identitat professional que s’identificà amb la figura de l’astrofísic.
 
 Ara bé, amb el pas del temps l’astronomia  també es consolidà com a una ciència amb la qual transmetre determinats valors  culturals. De fet, el que coneixem  avui dia de l’univers és el resultat d’una llarga i complexa història cultural  que fa de mediadora entre el que apreciem durant les nostres observacions i el  que pensem sobre l’astronomia i la cosmologia. Per exemple, per molts creients,  aquesta experiència té un marcat component religiós, mitjançant el qual poden  admirar la grandesa, immensitat i complexitat de la creació. Fins i tot, pels  no creients, aquesta història cultural pot convertir les observacions en una  experiència única, amb la contemplació de la bellesa i grandesa de l’univers, com  de vast és l’espai, i del temps i la insignificança del ser humà.
 
 En aquest sentit, un dels millor  exemples és el programa d’astronomia popular de qui fou el divulgador científic  més prestigiós de finals del segle XIX  i principis del XX: el francès Camille  Flammarion (1842-1925). El seu projecte de cooperació entre professionals i  aficionats aspirava a millorar i donar equilibri als esperits humans i  facilitar l’èxit en la realització de les persones. Uns valors força desitjables  per a determinats sectors de la societat, en un període caracteritzat per  nombrosos conflictes militars i socials.
 La figura de Flammarion i el seu  programa divulgatiu van tenir bastant ressò a Catalunya, on la comunitat  astronòmica era molt heterogènia, amb una important presència d’aficionats i  amateurs que tingueren un paper destacat en la consolidació de la disciplina. A  més, els primers anys del segle xx coincidiren  amb la creació de nous observatoris promocionats i finançats per diferents  institucions, com l’Observatori Fabra (Barcelona) o l’Observatori de l’Ebre  (Roquetes). D’una altra banda, la construcció d’un observatori astronòmic a la Universitat de  Barcelona, de la mà del valencià Ignacio Tarazona i Blanch (1859-1924), hauria  d’obrir el camí d’una educació més pràctica per als estudiants universitaris,  així com la recerca astronòmica al si de la universitat.
 
 Fins i tot, l’enfrontament entre parts  de la comunitat científica, com el que hi havia entre Eduard Fontserè Riba (1870-1970) i Josep Comas i  Solà (1868-1937), que derivà en la fundació de la Societat Astronòmica  de Barcelona i, poc després, en la de la Sociedad Astronómica  de España; dóna bona mostra de l’interès per controlar i organitzar una  comunitat tan àmplia com la d’aquells interessats en l’astronomia. Un procés que  es desenvolupà a una Catalunya que, a recer de la influència francesa, va tenir  un paper clau en la modernització de l’activitat científica espanyola, en  particular de l’astronomia i l’astrofísica.
 
 Més   informació
 
  
 
  
 
 Característiques del nom propi.  Estudis d’interpretació lingüística Josep Moran i OcerinjaureguiInstitut d’Estudis Catalans. Treballs de l’Oficina  d’Onomàstica, XVI
 Barcelona, 2009
 ISBN: 978-84-92583-48-5
 Nombre de pàgines: 95
 
 
   El  director de l’Oficina d’Onomàstica de l’IEC i membre de l’IEC, Josep Moran i  Ocerinjauregui, signa el setzè número de «Treballs de l’Oficina d’Onomàstica», que  se centra en l’estudi i l’anàlisi del nom propi.  En  l’assaig, Moran aplica la visió global de la història de la llengua catalana  pel que fa a la significació dels noms propis i fa un repàs a les principals  aportacions sobre el tema, des de l’antiguitat clàssica grega i llatina ―cita  els treballs de Plató i Aristòtil, els estoics, els hel·lenistes, Varró, Donat  i Priscià― fins a l’actualitat, tot passant per l’època medieval i l’època  moderna. Això li permet de fer una anàlisi comparativa de les diverses  aproximacions a l’estudi del nom propi, ja que no es limita a la realitat de la  llengua catalana, sinó també a la llatina, la grega, la francesa, l’anglesa i  la castellana.  Tal  com afirma al pròleg del llibre Joan Martí i Castell, president de la Secció Filològica, la  investigació de Moran «és un referent imprescindible per a la revisió de les  teories predominants i per a la construcció d’una definició més exacta i  general de què no disposàvem fins ara».
  
  
L’ombra dels dies roja Carles MirallesEdicions 62
 Barcelona, 2009
 EAN: 9788429761986
 Nombre de pàgines: 72
 
 
  
 El 
            membre de  l’IEC Carles  Miralles, de reconeguda competència com a hel·lenista i estudiós de la  literatura, publica un nou llibre de versos,  L’ombra dels dies roja, que ell mateix presenta així: «He escrit  aquests poemes entre 2002 i 2007. Mentre sobre l’amable terra acollent i  soferta i sobre les atrafegades laborioses ciutats dels homes plovia guerra,  odi, injustícia, i fruitaven arreu l’especulació, el consum ultrat, el crim, la  indignitat, la misèria. He provat de recollir l’ombra fugissera dels dies, roja  de sang, amb paraules treballades per a ser belles i per a il·luminar el món i  la condició dels humans; contra el soroll, la indiferència i el silenci».
 Miralles es va donar a conèixer gràcies als premis  Amadeu Oller (1965) i Salvat-Papasseit (1967), i es va consolidar en el panorama  literari amb volums com Camí dels arbres i  de tu. Per fi la tortuga (1981), La  mà de l’arquer (1991) i La  ciutat dels plàtans (1995). Tota la seva producció de gairebé  trenta anys, incloent-hi el recull, fins aleshores inèdit, Mans lentes d’aigua i molts altres poemes  no publicats abans, la va reunir el 2002 en l’obra D’aspra dolcesa: Poesia 1963-2001. L’acte de presentació del  nou volum L’ombra dels dies roja va  tenir lloc a la   Llibreria Bertrand de Barcelona el 10 de juny i hi van  assistir, a més de l’autor, Francesc Parcerisas, poeta i crític literari, i  Jordi Cornudella, poeta i editor. 
              
                    Deu viatges al cor del món. Les meves  places europees Santiago RieraEdicions de l’Albí
 ISBN: 978-84-89751-50-7
 Nombre de pàgines: 240
 
 
   
 Després del  seu llibre sobre les avingudes europees, Tot  passejant pel vell continent, Santiago Riera, un enamorat d’Europa, explica  en un nova publicació el que veu i pensa en els seus viatges i passeigs per les  grans places europees. Deu són les que ha triat en aquesta ocasió, des de la  plaça Roja de Moscou fins a la plaça Beyazit d’Istanbul, passant per les  principals àgores centreeuropees i homenatjant també alguns indrets del sud com  la plaça del Rossio de Lisboa o el pla del Palau de Barcelona.
 A Deu viatges al cor del món, Riera  ofereix aspectes culturals i històrics que les guies no expliquen, tot i que no  es tracta, però, d’una guia, ni d’un relat de viatges, ni d’un manual d’història.  Tanmateix, participa dels tres gèneres.  Santiago Riera és membre de l’IEC i professor emèrit de la Universitat de  Barcelona. Entre les seves obres cal destacar Síntesi  d’història de la ciència catalana (1983); Ciència i tècnica a la Il·lustració: Francesc Salvà i  Campillo (1751-1828) (1985); els seus estudis sobre La Maquinista Terrestre  y Marítima, i una trilogia d’assaig sobre la ciència i la tecnologia. A més d’una Història de la ciència a la   Catalunya moderna (2003), ha escrit Història de l’àtom (2005), que constitueix el primer volum de la història d’Europa del segle XX; i ha fet incursions en la narrativa i  en el gènere de llibres de viatges.
  
 
 
  
 Suro, de Pere PuigdomènechEl Periódico, 29 de juny de  2009
 Una òpera bufa, d’Antoni Serra RamonedaEl Periódico, 29 de juny de  2009
 L’escala de cargol, de Ramon FolchEl Periódico, 28 de juny de  2009
 El casalot (1/3), de Joan SolàAvui, 27 de juny de  2009
 Festes menors, de Salvador CardúsDiari de Terrassa, 27 de juny de  2009
 
 Emancipar el pensament, de Salvador Cardús
 Avui, 26 de juny de  2009
 Cambiar sin moverse, de Salvador CardúsLa Vanguardia, 24 de juny de  2009
 Les paraules també poden distreure, de Josep Maria TerricabrasEl Periódico, 24 de juny de  2009
 Els Grimm, a casa, de Josep Guifreu El Temps, 23 de juny de  2009
 
 El català, ahir, avui i demà, d'Antoni M. Badia i Margarit
 Avui, 23 de juny de 2009
 
 Mexicans, de Pere Puigdomènech
 El Periódico, 22 de juny de  2009
 ¡Que complicada és Europa!, d’Antoni Serra RamonedaEl Periódico, 22 de juny de  2009
 L'escala de cargol, de Ramon FolchEl Periódico, 21 de juny de  2009
 Exigents o malcriats?, de Salvador CardúsDiari de Terrassa, 20 de juny de  2009
 Què és emoció, de Joan SolàAvui, 20 de juny de  2009
 Arbrat en entredit, de Ramon FolchEl Periódico, 19 de juny de  2009
 Del desconcert a la revolució, de Salvador CardúsAvui, 19 de juny de  2009
 La iniciativa catalana, de Salvador GinerEl Periódico, 18 de juny de  2009
 ¿De qui són els diners que es  llencen?, de Josep Maria TerricabrasEl Periódico, 17 de juny de  2009
 Ratolí, de Pere PuigdomènechEl Periódico, 15 de juny de  2009
 L'inútil esforç d’acudir a les  urnes, d’Antoni Serra RamonedaEl Periódico, 15 de juny de  2009
 L'escala de cargol, de Ramon FolchEl Periódico, 14 de juny de  2009
 Europa sense europeus, de Salvador CardúsDiari de Terrassa, 13 de juny de  2009
 "La Fuïna", encara, de Joan SolàAvui, 13 de juny de  2009
 Creure en el país, de Salvador CardúsAvui, 12 de juny de  2009
 No és Europa sinó la política, de Josep Maria TerricabrasEl Periódico, 10 de juny de  2009
 Ellos se lo guisan, y se lo comen, de Salvador CardúsLa Vanguardia, 10 de juny de  2009
 Davant la crisi, de Pere PuigdomènechEl Periódico, 8 de juny de  2009
 Més ‘brots verds’ en els emergents, d’Antoni Serra RamonedaEl Periódico, 8 de juny de  2009
 L'escala de cargol, de Ramon FolchEl Periódico, 7 de juny de  2009
 Mentiders compulsius, de Salvador CardúsDiari de Terrassa, 6 de juny de  2009
 Les lliçons de Guardiola, de Joan SolàAvui, 6 de juny de  2009
 Més que una Champions, de Salvador CardúsAvui, 5 de juny de  2009
  
 
Andreu Mas-ColellEuropa ha d’atreure el millor  talent científic del món
 Avui, 26 de juny de 2009
 
 Salvador Giner
 El secesionismo es darle la puntilla  a la lengua
 Levante, 22 de juny de 2009
 Joan SolàEl Estado español debe ser  plurilíngüe de una vez
 Público, 21 de juny de 2009
 Joan MassaguéYa estamos en el futuro del cáncer
 La Razón, 18 de juny de 2009
 Joan MassaguéPienso en los enfermos cuando veo  los fichajes millonarios del futbol
 ABC, 18 de juny de 2009
 Joan SolàQui insulta Montilla pel seu català  és un desgraciat
 El País, 18 de juny de 2009
 Joan SolàEvito fer sang en els aspectes  negatius de la llengua, per no crear desànim
 El Temps, 16 de juny de 2009
 Joan SolàQuiero potenciar la lengua y, a la  vez, vulnerarla
 La Vanguardia, 17 de juny de 2009
 Salvador GinerRutinàriament, els consellers ens  haurien de demanar opinió
 El Temps, 9 de juny de 2009
 Joan SolàSense sobirania política no se  salva la llengua
 Avui, 7 de juny de 2009
  
 
 
 |