Número 279
maig 2023

Alta/baixa butlletí  Seguiu l'IEC a Twitter  facebook

Étienne Ghys: «Les matemàtiques poden semblar molt tècniques, però pensar en un problema i trobar-ne la solució és un gran plaer»

El dimecres 3 de maig, Étienne Ghys, professor de l’École Normale Supérieure de Lyon i secretari permanent de l’Acadèmia de Ciències de França, va oferir a l’Institut d’Estudis Catalans (IEC) la conferència The Little History of the Soccer Ball. La ponència, adreçada a un públic ampli, va plantejar com les matemàtiques poden servir també per a fer gols.

La conferència del matemàtic, organitzada per la Societat Catalana de Matemàtiques, filial de l’IEC, va posar de manifest que les matemàtiques són presents en objectes tan quotidians com una pilota de futbol, el disseny de la qual és un complex entramat d’hexàgons i pentàgons que té influència en la seva trajectòria al camp. Ghys considera que amb exemples com aquest, es pot explicar molt millor la importància de la ciència: «Provo de trobar exemples molt simples. Les matemàtiques són a tot arreu: als núvols, al cel, als edificis, al cervell. Fa dos anys vaig escriure un llibre sobre els flocs de neu, que també contenen moltes matemàtiques.»

 

 



 

Ghys està convençut que les matemàtiques són divertides: «És veritat que moltes vegades la gent pensa que no ho són. Sovint és perquè els professors les presenten com una matèria molt tècnica, abstracta, però la veritat és que pensar en un problema i trobar-ne la solució és un gran plaer». Per al científic, un dels principals problemes a l’hora d’impartir aquesta assignatura és que «els professors, com a mínim els que jo conec (els francesos), tenen un mal salari i estan desmotivats». Afegeix que molts mestres de primària «han estudiat humanitats, no tenen ni idea de matemàtiques i no els agraden». Per a ell, «la formació dels docents és molt important i ja no és com fa molts anys, quan es preparaven de manera molt completa, estudiant geografia, història, matemàtiques, etc.».

 

 



 

Sobre la importància de la bona divulgació, el professor Ghys advoca per «preparar cada explicació en funció del públic, perquè no és el mateix parlar amb un col·lega que amb estudiants o alumnes molt joves». De tota manera, admet que explicar àlgebra de manera entenedora i planera, per exemple, no és fàcil.


Una llarga trajectòria com a científic i divulgador

Director de Recerca del Centre National de la Recherche Scientifique de França (CNRS), Ghys va contribuir a la creació i el desenvolupament del laboratori de matemàtiques de l’École Normale Supérieure de Lyon. Els seus treballs científics se centren en la geometria, la topologia i els sistemes dinàmics, amb resultats d’impacte que han contribuït a una millor comprensió de la topologia de la famosa papallona de Lorenz, paradigma de la teoria del caos.

Ha estat tres vegades conferenciant convidat al Congrés Internacional de Matemàtics (ICM) i ha rebut diversos premis per la seva recerca, entre els quals destaca la Medalla de Plata del CNRS. En els darrers anys, ha promogut i participat en moltes activitats de difusió, com ara conferències, la producció de pel·lícules sobre matemàtiques i la fundació d’una revista en línia per al gran públic. Això li va valer el Premi Clay per a la Difusió de les Matemàtiques i també la Medalla de Mediació 2022. Recentment, ha publicat La petite histoire du ballon de foot i La petite histoire des flocons de neige, dos llibres de divulgació de les matemàtiques.
 

Notícies

* «Podem aprendre a controlar les nostres pors», afirma Montserrat Castelló

* Josep Puig i Cadafalch torna a l’Institut d’Estudis Catalans

* El DIEC en línia incorpora 18 paraules noves i 138 modificacions

* Roser Salicrú i Jordi Camí s’incorporen al Consell Permanent de l’IEC

* La Secció Històrico-Arqueològica de l’IEC incorpora quatre nous membres numeraris

* La presidenta de l’IEC bateja un tren de Ferrocarrils amb el nom d’Albert Einstein

* Harris A. Lewin, director de l’Earth Biogenome Project: «Seguiu les vostres millors idees i podreu canviar el món»

* Étienne Ghys: «Les matemàtiques poden semblar molt tècniques, però pensar en un problema i trobar-ne la solució és un gran plaer»

* Sebastià Alzamora: «Escrius perquè vols que algú t’escolti: “Penso això, tu què trobes?”»

* L’Institut d’Estudis Catalans convida a jugar amb el català

* L’Observatori de la Qualitat Lingüística analitza els butlletins meteorològics de les televisions públiques

* L’IEC acull una jornada sobre la gestió de l’aigua en temps de sequera

* La simulació quàntica protagonitza una nova sessió del cicle Dijous de ciència i tecnologia 2023

* Dotze joves catalans, reconeguts en la darrera Olimpíada de Física

* Sito Alarcón: «Un zoo no és una arca de Noè»

* L’IEC acull la conferència Dels (auto)enganys en l’amor (romàntic)

* Música, art i història, protagonistes de les activitats del maig

* José Antonio Pascual, honoris causa per la Universitat de Barcelona, agraeix el magisteri de Coromines

* L’IEC felicita Pere Puigdomènech, Jordi Camí i Jacint Corbella


Butlletins anteriors

Pàgina principal de l'IEC

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. comunicacio@iec.cat - Informació legal

Subscriure-us o Donar-vos de baixa