| «Catalunya i Espanya: dues realitats contraposades», per Eva Puig i Serra  Ressenyes  editorials  Recull  d’articles  
 Recull  d’entrevistes
  
 
 
 
 Catalunya i Espanya: dues realitats contraposades
 Eva Serra i Puig,  membre numerària de l’IEC 
              
                
                  |  |  |  Els darrers esdeveniments de la política  catalana han posat en evidència, per una banda, les febleses de la transició  postfranquista, i, per l’altra, la persistència d’Espanya i Catalunya com a  formacions històriques i realitats contraposades. Si l’adveniment de la República, almenys havia  estat presidit pel pacte de Sant Sebastià i una certa voluntat de canviar les  forces de l’Antic Règim, no podem pas dir el mateix del postfranquisme. La  classe política catalana no es va proposar trencar amb el franquisme. Exèrcit,  judicatura i forces econòmiques o policials van canviar d’uniforme sense cap  transformació real dels poders fàctics de l’Estat. La nova classe política, i  la no tan nova, es van limitar a construir un edifici de democràcia i autonomia  virtuals. 
 El capítol vuitè de la Constitució espanyola  del 1978 admet la intervenció de l’exèrcit, la renúncia al concert econòmic,  l’acceptació de l’Audiència Nacional com a tribunal polític d’excepció, la  legislació antiterrorista; tot foren mesures de garanties del poder de l’Estat  postfranquista i de control sobre les forces populars, ja fossin sindicals o  polítiques. L’arribada de Josep Tarradellas acompanyat del senyor Ortínez fou  tota una premonició de la pretensió de formar una Generalitat que acceptés un  model molt controlat i de simple descentralització administrativa conduït per  un catalanisme igualment controlat i de poca volada.
 
 D’altra banda,  també s’està posant en evidència la realitat de dues formacions històriques  contraposades des de fa segles amb estructures, concepcions del poder i  formacions socials diferents. Històricament, Espanya és una formació política  feta a faiçó de la formació social castellanoandalusa. En el passat, només  podem observar un Imperi espanyol obsedit pel patrimoni dinàstic Habsburg a  Europa (Països Baixos, Franc Comtat, Milanesat, regne de Nàpols...) i assumint  els costos humans i els recursos econòmics que calia sacrificar-li. Els  catalans mai no vam participar d’aquesta obsessió imperial. La voluntat  catalana fou a tota hora la defensa de les institucions col·legiades (Corts o  Parlament, Generalitat o Govern nacional i  vida municipal, com el Consell de Cent de Barcelona); la defensa del sistema  legislatiu parlamentari, forjat en les corts i oposat a qualsevol sistema de  pragmàtiques o decrets reials, i l’organització civil del treball, com les confraries  laborals o gremis. La manera de posseir la terra amb una hegemonia pagesa, la  producció manufacturera i comercial, forjada per mitjà del treball gremial (o per  mitjà de petits capitals associats segons un sistema de companyies  escripturades davant de notari), l’existència d’una fiscalitat no imperial, i  l’evidència d’una activitat mercantil mediterrània, peninsular i atlàntica  d’importància, que malgrat clàusules jurídiques adverses, donà lloc, molt abans  del segle XVIII, a l’existència  d’un model proper a l’holandès i allunyat de l’espanyol. La legislació  parlamentària no era mera retòrica o mers interessos aristocràtics o oligàrquics,  com a vegades s’ha dit, sinó una legislació que defensava els recursos humans i  econòmics de la terra i s’intentava posar al dia segons les necessitats  generals.
 
 La darrera legislatura catalana de 1705-1706 és molt significativa en  aquest sentit, no sols per les lleis econòmiques (comerç amb Amèrica, creació  d’una companyia comercial, condició de Barcelona com a port franc, tendències  cap al lliure comerç i ruptura amb qualsevol prohibicionisme o proteccionisme  eixorc), sinó també per una gran avançada en la correspondència entre la base  social i la representació política. La gran presència de comuns (viles i  ciutats) a les Corts implicava una millora significativa de la  representativitat política parlamentària. D’altra banda, foren significatives  les lleis que s’hi aprovaren, les quals defensaven la llibertat de reunió i  d’expressió, la immunitat parlamentària, i mesures que privilegiaran els valors  de la societat civil per sobre dels militars i reials. També destacava la  consciència del caràcter caduc de les rendes senyorials i la identificació del  territori nacional sense les conseqüències del Tractat dels Pirineus i, per  tant, amb les vegueries del Rosselló amb el Vallespir, del Conflent i de tota la Cerdanya, incloent-hi,  sense oblidar mai, el caràcter nacional (sobretot de Països Catalans) de la  contesa del 1705. El sistema borbònic liquidà tota aquesta trajectòria  impregnada de republicanisme avant la  lettre, més que no pas de vocació d’intervenir en els afers espanyols com a  vegades s’ha dit. El segle XVIII  afegí a la idea imperial espanyola la liquidació a mata-degolla d’uns sistemes  polítics nacionals —el dels Països Catalans— i la creació de les noves plantes  borbòniques, que representaren una autèntica involució socioeconòmica i  política.
 
 Avui podríem dir que Espanya no ha abandonat mai la idea imperial.  L’ocupació i la dominació espanyola han marcat la nostra història nacional. La  història d’Espanya és la història de l’imperi Habsburg, de l’ocupació militar borbònica,  dels pronunciamientos militars del  segle XIX, de les dictadures  primoriverista i franquista del segle XX,  del cop d’estat d’Armada, Tejero i Milans del Bosch el 1981 —que ja  reinterpreta la   Constitució elaborada tres anys abans— i de l’actual  sentència del Tribunal Constitucional espanyol que tanca l’afer amb  l’aquiescència de dretes i esquerres espanyoles. Ens equivocaríem si no veiéssim  en la situació actual un projecte comú de dreta i esquerra espanyoles de  construcció d’Espanya com a Estat. És una aspiració secular que rescata velles  idees imperials —unitat de destí, hispanitat rampant, menyspreu i rapinya a les  colònies— i es presenta desacomplexadament clara. En el passat, el catalanisme —també  l’immediat— es va creure destinat a «redimir» Espanya, a «modernitzar-la» i a «europeïtzar-la»,  i va caure en aquest parany. És hora de sortir del parany, d’admetre que  Espanya no necessita cap redempció. Som nosaltres, els catalans, vells i nous,  que hem de girar full i decidir què volem ser quan siguem grans.
 
 
  
 
  
 Quinze anys de  periodisme: les col·laboracions de J. V. Foix a ‘La Publicitat’ (1922-1936)Pere Gómez i IngladaEditorial:  IEC
 Barcelona,  2010
 ISBN:  978-84-92583-51-5
 Pàgines: 498
 
 
   
 L’IEC publica Quinze  anys de periodisme: les col·laboracions de J. V. Foix a ‘La Publicitat’  (1922-1936), de Pere Gómez i Inglada, que va guanyar el Premi Lluís  Nicolau d’Olwer de Filologia el 2007. L’obra, que correspon a la tesi doctoral  de l’autor, recupera la col·laboració de Foix a La   Publicitat des que va passar a ser exclusivament en  català, el 1922, fins a l’esclat de la Guerra   Civil. L’edició ha estat a cura del membre de l’IEC Carles Miralles.
Es tracta d’una visió  global de la participació de Foix a La Publicitat que permet acabar de posar llum a una sèrie d’interrogants que planen sobre la  seva dedicació literària. Durant aquests quinze anys, l’activitat bàsica de  Foix és el periodisme. Des  que el diari va ser catalanitzat, Foix hi va intervenir pràcticament sense  interrupcions fins al juliol del 1936, mantenint sempre un compromís vital amb  el normal desenvolupament de la llengua i la cultura catalanes. El primer  article el va dedicar a l’amic Joaquim Folguera, ja desaparegut. Del 1922 al  1927, va signar pocs articles i va escriure en seccions força breus. Del 1928  al 1932, sota el pseudònim de Focius, es va encarregar de la secció que li va  donar més fama periodística: «Meridians». Amb una presència gairebé diària,  aquesta secció es va convertir en «Itineraris» l’any 1933. Els darrers anys a La   Publicitat va escriure en moltes seccions i sota diversos  pseudònims, sense una línia definida.  Al llarg de tots aquests anys, Foix analitza els  esdeveniments contemporanis seguint l’objectiu bàsic de la seva obra: «la  independència espiritual de Catalunya». Va des de l’ascens de Mussolini i el  feixisme fins a l’expansió del nazisme, passant per la creació de la Unió Soviètica o el cop d’estat  de Primo de Rivera. Pel que fa al tractament de l’art i la literatura, ho fa  des d’un punt de vista miscel·lani i eclèctic, en què lentament va guanyant  terreny la defensa de la llibertat creadora de l’artista, limitada pels règims  totalitaris. L’obra publicada per l’IEC mostra el paper destacat, gairebé  exclusiu, que tenia la producció creativa del publicista, molt superior a  l’espai que ocupava la creació poètica. Només l’esclat de la guerra i la  impossibilitat de mantenir l’activitat periodística, des de la llibertat i en  la pròpia llengua, van fer que Foix centrés la creació literària en altres  àmbits.
 
  
 
 
  Reunió ordinària de  la Secció Filològica  a Menorca, en ocasió del vintè aniversari de l'Institut Menorquí d'Estudis i  del centenari de l'Institut d'Estudis Catalans Editorial: IEC, en coedició amb l’Institut  Menorquí d'EstudisBarcelona; Maó, 2010
 ISBN: 978-84-92583-98-0
 Pàgines: 117
 
 
   
 El volum Reunió  de la Secció Filològica a Menorca, en ocasió del vintè aniversari de l’Institut  Menorquí d’Estudis i del centenari de l’Institut d’Estudis Catalans recull  les jornades que es van dur a terme els dies 11 i 12 de maig de 2007 a Ciutadella i a Maó  per a celebrar el centenari de l’IEC i el vintè aniversari de l’Institut  Menorquí d’Estudis (IME). Organitzades per la Secció  Filològica i l’IME, aquestes jornades van servir per a aprofundir en el  coneixement de la situació de la llengua i la cultura catalanes a l’illa de  Menorca.
 Es va  comptar amb les aportacions d’estudiosos locals —que ara s’inclouen en aquest  llibre— com Joan  F. López Casasnovas, que va parlar de la literatura catalana a Menorca;  Xavier Gomila, que es va centrar en la toponímia menorquina; Josefina Salord,  que va analitzar la correspondència filològica entre Francesc Camps i Antoni M.  Alcover, i Josep Miquel Vidal Hernández, que va parlar dels primers vint anys  de l’IME.  Les altres  contribucions van ser a càrrec dels mallorquins Cosme Aguiló, amb la  conferència «De l’opacitat a la transparència: el cas de Tordonell (Maó)» i Joan Veny, amb  «Aspectes del menorquí segons la Scripta», i de la  gironina Maria Paredes, amb la intervenció titulada «Els clàssics i el prestigi  de la llengua en Antoni Febrer i Cardona». La presentació de l’obra es va fer  el dia 1 de juliol a l’IEC i va aplegar les intervencions de Joan Martí i  Castell, aleshores president en funcions de la Secció Filològica; Josefina Salord,  presidenta del Consell Científic de l’Institut Menorquí d’Estudis; Joan Francesc  López Casasnovas, membre de la Secció Filològica i curador de l’obra, i Josep Miquel  Vidal Hernández, coordinador científic de l’IME.
 
  
 
  Blai Joncar Josep VallverdúLa   Galera
 Barcelona, 2009
 ISBN: 978-84-246-3253-3
 Pàgines: 160
 
 
   
 Blai Joncar, publicada per La Galera, és una de les  últimes novel·les del membre de l’IEC Josep Vallverdú,  un dels escriptors més importants de la literatura catalana i un referent de la  literatura infantil i juvenil. Estructurada en dos temps i dues veus, l’obra  comença amb una presentació de la Guerra Civil des dels ulls d’un nen a punt  d’entrar en l’adolescència i acaba convertida en la biografia d’aquest nen  narrada per la veu de la seva cosina. El llibre comença en la Barcelona víctima dels  bombardejos on el jove Blai ha perdut la mare, continua en una masia on és  enviat per a allunyar-se teòricament del conflicte i acaba en la dècada dels vuitanta,  amb les peripècies que viu el noi, durant i després del conflicte, narrades a  través de la mirada de la cosina.
 Aquesta dicotomia de personatges permet a Vallverdú allunyar  els joves lectors de la veu adulta de Blai i fer que uns records massa  personals no interfereixin en l’objectivitat de la història. Es tracta d’un  punt de vista extern que permet al lector reconèixer com la vida d’en Blai, a  cavall entre la infantesa i l’adolescència, no es veu privada de les emocions i  decepcions pròpies de la seva edat, tot i estar emmarcada en un conflicte bèl·lic. La comparació de l’obra amb la vida de Vallverdú és  inevitable, ja que l’autor era un adolescent quan va esclatar el conflicte. El  seu despertar vital es va produir de manera abrupta, com el d’en Blai, en un  país bombardejat per on passaren els republicans en desbandada i arribaren,  victorioses, les tropes franquistes. Vallverdú fa un retrat cru de la guerra en  què descriu les barbaritats comeses tant per un bàndol com per l’altre.
 
    ¿Per què ho comparen amb Kosovo?, de Josep-Maria TerricabrasEl Periódico, 29 de juliol de 2010
 
 Estètica sense ètica en la tauromàquia, de Salvador Giner
 El Periódico, 29 de juliol de 2010
 
 La yenka de  l’Estatut, d’Antoni Serra Ramoneda
 El Periódico, 26 de juliol de 2010
 Subvencionar /  Finançar, de Ramon FolchEl Periódico, 25 de juliol de 2010
 De l’urna al  safareig, de Salvador CardúsAvui, 25 de juliol de 2010
 El islam y  nosotros, de Salvador GinerEl País (Babelia), 24 de juliol de 2010
 Solitud,  alimentació i salut, d’Abel MarinéEl Punt, 23 de juliol de 2010
 La unidad civil  de los catalanes, de Salvador CardúsLa Vanguardia, 21 de juliol de 2010
 Iniciativa  social i lideratge polític, de Josep-Maria TerricabrasEl Periódico, 21 de juliol de 2010
 Cuba, de  Pere PuigdomènechEl Periódico, 19 de juliol de 2010
 No amb filles  casadores, d’Antoni Serra RamonedaEl Periódico, 19 de juliol de 2010
 Cada cosa té el  seu temps, de Salvador CardúsAvui, 18 de juliol de 2010
 Diversitat / No  dependència, de Ramon FolchEl Periódico, 18 de juliol de 2010
 Salida airosa,  de Salvador CardúsLa Vanguardia, 17 de juliol de 2010
 Una cosa i  l’altra, de Salvador CardúsDiari de Terrassa, 17 de juliol de  2010
 Manifestació per  canviar el futur, de Josep-Maria TerricabrasEl Periódico, 14 de juliol de 2010
 
 Longevitat,  de Pere Puigdomènech
 El Periódico, 12 de juliol de 2010
 Entre poc i  massa, d’Antoni Serra RamonedaEl Periódico, 12 de juliol de 2010
 A partir d’avui,  de Salvador CardúsAvui, 11 de juliol de 2010
 
 Entendre /  Entendre’s, de Ramon Folch
 El Periódico, 11 de juliol de 2010
 
 La  manifestació necessària, de Josep-Maria Terricabras
 El Periódico, 11 de juliol de 2010
 Força, humilitat  i servei, de Salvador CardúsDiari de Terrassa, 10 de juliol de  2010
 
 La veu de  Catalunya, de Salvador Giner
 El Periódico, 9 de juliol de 2010
 Una deixa del  geni provençal, de Joan TriadúAvui, 8 de juliol de 2010
 
 Miserables,  de Joan Solà
 Avui, 8 de juliol de 2010
 
 Ilusión y  compromiso, de Salvador Cardús
 La Vanguardia, 7 de juliol de 2010
 
 ‘Som una  nació, nosaltres decidim’, de Josep-Maria Terricabras
 El Periódico, 7 de juliol de 2010
 
 Poll, de  Pere Puigdomènech
 El Periódico, 5 de juliol de 2010
 ‘Sic transit  gloria mundi’, d’Antoni Serra RamonedaEl Periódico, 5 de juliol de 2010
 Tras la  sentencia y desde Cataluña, de Salvador Giner, Josep M. Bricall, Josep M.  Castellet, Jordi Nadal, Antoni Serra Ramoneda i Josep M. VallèsFesta de crisi,  de Salvador CardúsEl País, 5 de juliol de 2010
 Diari de Terrassa, 3 de juliol de  2010
 
 
Entrevista a  Josep-Maria Terricabras«Els toros són dolents, amb  Franco o sense»
 Diari de  Girona (Dominical), 25 de juliol de 2010
 Entrevista a Jaume Cabré«Hem entrat en un període en què el poble català ja no claudica»
 El Triangle, 12 de  juliol de 2010
 Entrevista a Jaume Cabré«Jo,  Barcelona»
 Time out, 1 de juliol de 2010
 
 
  
 
 |