Josep Maria Llop i Torné (1951) és arquitecte-urbanista
per l'ETSAB de la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC)
1974. Ha estat Professor de les escoles d'Arquitectura de València
i de Barcelona i també de la Universitat
de Lleida. Director d'Urbanisme de l'Ajuntament de Barcelona (1988-1991)
i també de La Paeria de Lleida (1979-1987 i 1991-2003).
President dels Arquitectes Urbanistes de Catalunya (1989-2001).
Actualment es Professor de Master en la Universitat Politècnica
de Catalunya.
Titular del primer Premi d'Urbanisme de Catalunya
de la SCOT (1999), ha estat coordinador del Projecte Europeu
URB-AL, sobre els tema dels "Instruments
de Redistribució de la Renda urbana" (2003-2005).
Actualment es el director del programa de treball de la Unió Internacional
d'Arquitectes UIA-CIMES sobre les " Ciutats Intermèdies
i la Urbanització Mundial " (1996-2008).
Quin és
l'objectiu del cicle de conferències
que organitza, des del passat 3 d'octubre i fins al 28 de novembre,
la SCOT?
Amb aquest cicle s'està intentant aportar llum
sobre un tema, actual i vigent a Catalunya, que requereix un salt
qualitatiu: l'escala supralocal, ja que ara com ara els processos
d'urbanització i
gestió del territori es donen en unes escales i uns àmbits
territorials supralocals. La ciutat real és molt més
ampla i extensa que la zona urbana, tant en el cas de les àrees
metropolitanes com en el dels sistemes urbans intermedis. En definitiva,
es tracta de preveure els problemes de la gestió dels plans
i de les polítiques derivades de les lleis territorials,
de les lleis d'urbanisme i de barris, de les lleis de paisatge
i mobilitat i del projecte de llei del dret a l'habitatge.
L'objectiu és plantejar respostes als nous reptes, ja que
l'àmbit de gestió municipal no és suficient.
Tampoc no es pot creure en una fórmula de substitució des
del Govern de Catalunya. La gestió derivada dels processos
i els plans territorials i urbanístics requereix una mirada
nova i molt més àmplia, i no solament a curt termini.
L'objectiu és, doncs, reflexionar i fer propostes sobre aquesta
qüestió per poder oferir noves eines de les quals s'ha
de dotar el país per fer un salt qualitatiu en la gestió dels
territoris de Catalunya.
Quines són les mancances
i els avantatges de la urbanització a escala supralocal?
Els espais reals de la urbanització catalana són
a l'escala supralocal. La mancança és que la cultura
urbanística i territorial catalana actual encara és
molt local. Això no vol dir que no es reivindiqui els
valors dels plans d'urbanisme i de la gestió municipal,
que són un patrimoni clau de suport del salt que s'ha
de fer, i que, a més a més, tenen funcions molt
clares en la planificació i gestió dels nuclis
urbans i dels espais periurbans del país. Però hi
ha molts espais afectats de les lleis de mobilitat i de paisatge,
de les relacions entre les legislacions d'habitatge i d'urbanisme
i del projecte de llei del dret a l'habitatge que resten oberts
a l'anàlisi i el debat que pot oferir l'escala supralocal,
en què s'han de combinar eines i ritmes, així com
els diversos tipus d'ens, de gestió i administració,
que han de permetre concretar propostes.
Considerem que seria molt útil, en la cultura territorial
catalana, una nova mirada, que recolzi en els debats inicials
del Congrés de Cultura Catalana, però amb un punt
de vista actual. En la dimensió metropolitana i en el
rol de les ciutats intermèdies, el país està,
fruit dels estudis acadèmics, molt més preparat
per avançar, però la mirada tradicional de les
administracions i els ens oficials ha de canviar. Aquesta és
la mancança concreta.
El repte, però, no és saber com cal organitzar els
ens, sinó com cal planificar i gestionar el territori i
les ciutats i els pobles catalans amb mirades integrades. Aquesta és
l'oportunitat per introduir una cultura del treball professional
integrat, no sols pluridisciplinària. I també perquè la
gestió dels temes urbans i territorials entri en una nova
etapa, la d'una gestió compartida, i generi una nova cultura
política de col·laboració oficial. La Catalunya
del segle xxi requereix una integració i una solidaritat
noves.
A Catalunya s'urbanitza de manera adequada
i es respecta prou el territori?
El procés d'urbanització a Catalunya no està exempt
dels problemes derivats d'un model global de fort impuls i suport
del sector immobiliari. La pressió immobiliària i
turística sobre la costa i els espais oberts dels entorns
naturals del país és crítica. També en
les zones urbanes i en algunes de les ciutats madures catalanes
s'han consolidat dèficits de renovació urbana.
Les lleis i les propostes han pensat massa en el creixement urbà,
i han deixat de banda la planificació, especialment l'articulació de
fórmules de gestió i dels corresponents suports legals
i de tipus econòmic, per respondre als problemes. La cultura
urbanística municipal està en una nova fase de reptes.
I és en la base local que ha de recolzar la política
territorial, ja que no pot tenir cura del territori només
el Govern; també cal una nova cultura professional més
integral, i amb més sensibilitat per integrar la participació de
les persones relacionades amb els espais i els temes a abordar.
S'ha de partir d'una mirada d'escala integrada i més social.
Per què s'ha evolucionat cap a
aquest model?
Catalunya no ha estat fora del model d'acumulació i consum
que en l'entorn occidental és a la base de la forta inversió,
impulsada pel sistema financer del mercat de capitals hipotecaris,
en el sector immobiliari, amb efectes com els que hem comentat
sintèticament en els punts anteriors. És un escenari
clar, però no del tot positiu. L'alternativa és enfocar
més bé els temes que es tracten en el cicle de
la SCOT per generar una mirada més integrada i solidària
en el desenvolupament de Catalunya. En els darrers anys, el nostre
país ha donat resposta, en un llarg camí, als principals
dèficits urbans. Això ens ha donat una eina de gran
valor: l'urbanisme municipal. També cal afirmar que hi ha
hagut una protecció, que podem anomenar «sectorial»,
dels espais i els elements físics de valor territorial i/o
ambiental.
Però hi ha alternatives... El que s'ha d'aconseguir, doncs, és limitar els efectes de
l'impacte immobiliari i impulsar una política que combini
escales i mirades, que integri les diverses disciplines i que redueixi
la distància entre allò que és urbà i
allò que és territorial: que no sols protegeixi els
espais, sinó que també els posi en valor i articuli
formes de gestió supralocal. Es tracta de superar els efectes
d'un model de gestió sectorial i avançar cap a un model
més integral i complex, amb molts més ens de gestió.
Més enllà del Govern i de les administracions, també cal
integrar-hi la societat, les entitats i les persones que gestionen
els territoris i els pobles i les ciutats.
Com s'articula el cicle? Quins
ponents hi intervenen?
S'articula en cinc blocs: 1) una introducció de
l'estat de la planificació i gestió i els reptes
actuals a Catalunya, amb la presència de responsables de
la Generalitat de Catalunya; 2) una comparació amb el model
legislat de les comunitats de municipis de França, amb la
presentació del cas del Pays d'Aix a càrrec de l'arquitecta
Janine Bellante; 3) la gestió supralocal dels espais lliures
i oberts, rurals i naturals, amb una ponència de la biòloga
i ambientalista Ester Fanlo; 4) la mobilitat i els fluxos territorials
i els ens com ara consorcis o similars, amb una presentació de
l'enginyer Miquel Àngel Dombriz, i 5) la definició de
les fórmules jurídiques que poden permetre l'articulació supralocal
dels ens o de les administracions, a càrrec de l'especialista
en dret administratiu Joan Perdigó.
Totes les sessions es
composen d'una ponència i un debat amb una «fila
zero» de professionals relacionats amb el tema del cicle.
Aquesta fórmula permetrà obrir un espai de reflexió que
pot donar peu a l'estudi de les opcions i alternatives ofertes,
que quedaran recollides en el llibre de les actes del cicle.
|