Articles de col·laboració
Un canvi d'estatuts
Ester Franquesa i Bonet, filòloga
i directora del TERMCAT
en el període 1997-2002
En les celebracions d'aniversari gairebé és inevitable
que et vinguin al cap alguns dels moments passats i dels fets viscuts.
Enguany fa 20 anys que la Generalitat de Catalunya i l'Institut d'Estudis
Catalans posà en marxa el Centre de Terminologia TERMCAT per
a facilitar l'expressió de la ciència i la tecnologia
en català. Vist ara sembla una decisió lògica,
la perspectiva ens fa veure, però, que va ser una decisió agosarada
i original. Gairebé mentre prenia cos la política lingüística
a Catalunya, s'articulava també una política terminològica
a l'entorn del TERMCAT. La meva vinculació al TERMCAT en aquestes
dues dècades em permeten de recordar moltes experiències
personals, un gran nombre de col·laboradors i de col·legues,
i un munt de projectes empresos. Miraré de fer memòria
només d'alguns dels projectes de l'etapa en què vaig
tenir la responsabilitat de dirigir-lo (1997-2002) relacionats
amb un canvi d'estatuts.
Justament en assumir aquesta responsabilitat, s'aplica
el primer canvi dels estatuts que regien el TERMCAT. Amb l'aprovació del Decret
217/1997 de 30 de juliol, entre d'altres actualitzacions, se
li encomana la nova funció d'impulsar productes de tecnologia
lingüística en què la terminologia té gran
incidència. Aleshores, a més d'acomplir els objectius
de sempre, vam centrar-nos en aquesta funció. Calia adaptar
el TERMCAT a les tecnologies de la informació i als mecanismes
de concertació i de cooperació que se'n deriven per
generar terminologia en català i difondre-la, per facilitar
l'expressió de la cultura, la ciència i la tecnologia,
i l'intercanvi econòmic i comercial en català.
Llegir més... 
Entrevista amb Rosa Colomer, directora del
TERMCAT

'Pica Lletres',
un nou mètode pedagògic per a l'ensenyament
Sílvia Pons, filòloga del
programa 'Pica Lletres' de TV3
Pica Lletres és un concurs lingüístic
dirigit pel periodista lleidatà Carles Porta que consisteix
a lletrejar paraules en català. El concurs, dirigit als
adolescents té com a objectius principals entretenir, fomentar
i promoure l'ús de la llengua catalana, tenint en compte
tant el vessant escrit (ortografia) com l'oral (pronúncia,
entonació...). La dinàmica del concurs és
tan senzilla com haver de lletrejar paraules en català en
un temps màxim de 15 segons. Un equip de llicenciats en
filologia catalana, amb l'aval de l'Institut d'Estudis Catalans,
ha catalogat més de 65.000 paraules per nivells de dificultat.
La classificació, molt acurada i estudiada, permet la progressió lingüística
del concurs amb una intenció clarament pedagògica.
El lèxic inclòs en les llistes és exclusivament
el que apareix en el Diccionari de la llengua catalana de
l'IEC, ja sigui de manera explícita o bé implícita
(flexió, derivacions bàsiques, etc.) i està classificada
en funció de les seves característiques ortogràfiques.
L'organització compta amb l'experiència d'edicions
anteriors que han servit per millorar el concurs. Desenvolupat ja
a Lleida el curs passat (emès per Lleida Televisió)
i que duia per nom Lletres & Lle3, va comptar
amb la participació de 23 centres de Lleida, i aquest any
a Barcelona (emès actualment per TV3 i presentat per Lluís
Gavaldà), ha comptat amb la participació de 65 centres
d'arreu del territori català i ha estat considerat pels professors
un nou mètode pedagògic per a l'ensenyament de l'ortografia,
la parla correcte del català i l'increment general de l'ús
del català.
|