Nüwa, de Mart a les aules catalanes

Direcció

M. Núria Salán Ballesteros
ESEIAAT-UPC

Ponent

Antoni Olivé i Ramon
Institut d'Estudis Catalans -

Equip d’investigació: 

David Adrover Iglesias, SCT (IEC) i DIGIFAB Catalunya, Centre per la promoció de la Fabricació Digital a Catalunya.
Miquel Sureda Anfres, SCT (IEC). Professor de la ESEIAAT - UPC a Terrassa.
Guillem Anglada Escudé, SCT (IEC) i Institut de Ciències de l'Espai (CSIC).
Mariona A. Ciller, SCT (IEC) i SOKOTECH, laboratori d'innovació tecnològica social de Barcelona.
Toni Sánchez Poyato, SCT (IEC). Estudiant d’enginyeria industrial de la ESEIAAT - UPC a Terrassa. 
 
Síntesi

Nüwa és un exercici de disseny d’una ciutat que capaç d’acollir un milió d’habitants a Mart. El projecte, finalista d’un concurs de la Mars Society, ha estat desenvolupat per més de 20 professionals d’arreu i liderat per investigadors catalans. El disseny de Nüwa contempla els principals aspectes arquitectònics i tecnològics necessaris per assegurar confort en l’hostil ambient marcià, però també desenvolupa un model econòmic, social i educatiu adequat per l’habitabilitat sostenible d’una societat humana al planeta vermell. Repensar la ciutat marciana és com mirar-se al mirall. Ens fa adonar-nos de la complexitat i dels processos naturals, artificials i dels mecanismes socials dels que depenem a diari, i en els aspectes clau en què cal concentrar-nos per adreçar la sostenibilitat de les nostres ciutats a la Terra. Nüwa te un enorme potencial educatiu pels estudiants de primària (6-12 anys) i secundària (12-18 anys). A partir del seu disseny es poden desenvolupar continguts d’aprenentatge estructurats en mòduls formatius de diferents nivells. Els mòduls es poden treballar aïlladament o bé combinats transversalment (en un mateix curs) i/o verticalment (entre cursos). El caràcter interdisciplinari del projecte permet confeccionar material de suport per assolir competències cientificotecnològiques, lingüístiques, socials, artístiques, culturals i ètiques. Això permet estructurar cursos sencers amb el suport de Nüwa, facilitant la implantació de competències transversals. El material es generarà amb un especial èmfasi en el suport digital i multimèdia, en línia amb criteris educatius vigents. Paral·lelament al material educatiu, el projecte de disseny de Nüwa pot materialitzar-se en una maqueta de la ciutat marciana a escala, amb una doble funcionalitat: d’una banda esdevé material de suport per a escoles que treballen amb els mòduls formatius de Nüwa, però també és material per que l’alumnat pugui participar en escenaris de divulgació.

 
Els objectius del projecte són:
  1. Dissenyar i elaborar material educatiu de qualitat per a totes les àrees (científiques, humanístiques i artístiques) per fer a mans de professorat de cursos de primària i secundària.
  2. Dissenyar activitats de formació i suport per al professorat que hagi de treballar a classe les destreses necessàries per a l’aprenentatge autònom i el treball en grup. 
  3. Generar espais de treball col·laboratiu que fomentin l’aprenentatge de competències tecnològiques des de la recerca i l’emprenedoria entre alumnat de primària i secundària, amb la intenció de despertar vocacions des de l’aprenentatge actiu i motivador. 
  4. Dissenyar activitats divulgatives i publicar els resultats de Nüwa per donar visibilitat al talent i emprenedoria de l’alumnat, professorat i personal investigador catalans. 
  5. Dissenyar i elaborar una maqueta de Nüwa que esdevingui material d’educació i divulgatiu en diferents escenaris.
 
Els objectius específics de cada àmbit curricular són:
  1. Àmbit cientificotecnològic: 
  • Ciències de la natura: Sistemes biològics adaptats a Mart. Sostenibilitat. Producció d’aliments. 
  • Tecnologia: Mineria i obtenció de recursos de l’ambient. Materials (clàssics, biomaterials, nous materials i nanotecnologies). Manufactura (clàssica, 3D, etc). Sistemes de transport espacial: Terra – Mart i la mecànica orbital. Els sistemes d’una ciutat: generació i distribució d’energia, control tèrmic d’edificis i llars, sistemes de suport vital, reutilització i reciclatge... 
  • TIC: Cerca bibliogràfica. Programació, robòtica. 
  • Cultura Científica: Mètode científic. Tècniques de recerca. 
  • Física i Química: Astronomia. Condicions fisicoquímiques de Mart. Utilització de recursos in situ. 
  1. Àmbit lingüístic:  
  • Llengua Catalana i Literatura: Generació d’informes. Recerca a partir de textos cientificotècnics i de literatura de ciència ficció. Introducció de neologismes.
 
 
Abstract
 
Nüwa is the result of a concept study on what a city of one million inhabitants on Mars would look like. Moving beyond the classic engineering exercise of building a planetary settlement and supplying it from Earth, Nüwa’s design explores ways to sustain itself and its own growth using in situ resources in a sustainable way. Additionaly, the study includes not only technical aspects but also the Earth-Mars transportation system and the main characteristics of the Nüwa’s society.
Nüwa’s design project was developed by SONet (the Sustainable Off-world Network), which is a community of international professionals and researchers interested in multidisciplinary approaches to sustainable exploration of space.
All these results have an enormous potential to produce high quality educational material, capable of covering science, technology and social science contents (economics, literature, political science ...). This material, together with a scale model, can be used in schools and also for science dissemination.
 

 

Paraules clau

Tecnologia; materials educatius

 

Inici del projecte

2021 -

 

Antecedents

El disseny de Nüwa va significar una experiència extraordinàriament enriquidora per a tot l’equip que hi va participar. El caràcter multidisciplinari del projecte va permetre la interacció de professionals de molts àmbits, compartint diversitat de formes de treballar i àmbits de coneixement. El resultat és un disseny d’alt valor afegit, en tant que transcendeix la ciència i la tecnologia per endinsar-se en aspectes més globals humanístics i socials. El projecte de Nüwa va ser finalista, seleccionat d’entre més de 170 participants, al Mars City State Design Competition, organitzat per la Mars Society. Aquest fet, sumat a que els coordinadors i molts dels principals participants en el disseny eren catalans, va propiciar que el projecte tingués un gran ressò mediàtic a la premsa catalana.. I va ser arran d’aquesta visibilitat que Nüwa va començar a rebre peticions per part d’escoles catalanes, demanant suport per fer servir el projecte com a material educatiu. Algunes d’aquestes peticions es van poder satisfer amb indicacions puntuals per part dels investigadors de Nüwa i algun material extra, i va quedar palès que la generació de continguts docents de qualitat requereix del treball en equip professorat/investigadors, i també de recursos. En tant que el projecte de Nüwa ja ha captat l’atenció de bona part de la comunitat educativa catalana, i amb l’experiència presa arran d’una exposició sobre Mart al Centre de Cultura Contemporània de Barcelona (CCCB), creiem fermament que hi ha la possibilitat de convertir aquest projecte en un conjunt de mòduls educatius de gran interès. Aquest material, juntament amb una maqueta a escala, podrà utilitzar-se també per fer divulgació del projecte en esdeveniments d’arreu de Catalunya com la Festa de la Ciència (Barcelona), Nit de la Recerca, YoMo, etc.

 

Resultats

 

Més informació

 

 

 

 

 

Secció de Ciències i Tecnologia

Àrea geogràfica


Pàgines Web

 

 

 

 

 

 

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. informacio@iec.cat - Informació legal


Amb el suport de

Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

i la col·laboració de

Departament de Justícia Ministerio de Ciencia e Innovación        Ministerio de Educación, Cultura y Deporte

Inici

Institució

Recerca

 

Llengua

 

Publicacions

Arxiu

Serveis

Serveis lingüístics

Transparència