Articles
L’Institut
d’Estudis Catalans, als cent anys de l’acadèmia
nacional catalana
Vinyet Panyella, escriptora
Article publicat a L'Eco de Sitges, el 21 d'octubre
de 2006
Hi ha institucions amb una història que és
el fidel correlat a
la història del país. L’Institut d’Estudis
Catalans n’és una
que, pel seu caràcter d’acadèmia nacional catalana,
reflecteix el que han estat cent anys d’esforç i de
compromís de la institució i dels seus membres en relació
amb el nostre país. L’IEC el constitueixen un ampli
conjunt
de personalitats del medi acadèmic, humanístic i científic
que han treballat i treballen en el si d’una institució que
posa el patrimoni dels seus coneixements i del seu treball a
disposició de Catalunya i la seva ciutadania, així com
de la
comunitat científica internacional. Un dels trets
característics de la celebració, que es va esdevenir
el 16
d’octubre al Palau de la Música, va ser la proclamació
pública de la vocació de futur de la institució,
que sap què
vol i vers on vol anar en la seva contribució a la ciència,
a
la cultura, al coneixement objectiu en tots els àmbits.
L’Institut es defineix, avui, i en paraules del seu president
Salvador Giner “com a veritable àgora de la comunitat
científica catalana on millor es desenvolupa la conversa
racional i crítica amb què progressa el coneixement,
com a
plataforma transversal per al coneixement cívic de la
ciència i la cultura”. El programa d’activitats
quotidianes de
la institució, a la que s’afegeix el programa extraordinari
d’activitats per als propers quinze mesos, corroboren amb
escreix aquesta realitat. La dignitat institucional i el
compromís cultural i social són els trets que emmarquen
el
capteniment de l’acadèmia nacional catalana en aquest
segle XXI, incidint en el seu caràcter “universalista,
racional
i vinculat al progrés del coneixement objectiu”.
L’IEC va ser fundat el 1907 pel catalanisme
polític
liderat
per Enric Prat de la Riba, llavors president de la Diputació
de Barcelona, i set anys més tard primer president de la
Mancomunitat. La institució és “filla directa
del moviment
cultural i polític noucentista, inspirada pels anhels de
claredat, rigor, ordre, internacionalisme i modernitat” i “ la
seva visió era la d’una acadèmia catalana que
reunís totes
les disciplines, que s’orientés essencialement vers
les
tasques de recerca, que protegís el patrimoni històric
i
arqueològic del país, i que prengués cura
de l’immens
tresor que representa la llengua catalana en tots els
territoris on es parla”, segons que va recordar el seu
president al discurs inaugural del Centenari. La creació de
l’IEC substituïa i paliava la feblesa acadèmica
i científica del
país, amb una universitat anacrònica i envellida
que ja no
responia a les exigències i reptes de la societat moderna
i
modernitzada que els homes del Noucentisme
preconitzaven. Entre 1907 i 1923, amb l’adveniment de la
primera dictadura, l’IEC va desenvolupar la seva estructura
i activitats tant en el medi científic i humanístic
com
territorial, portant a terme campanyes tan espectaculars i
eficaces com el salvament de la pintura romànica pirinenca
que avui podem contemplar al Museu Nacional d’Art de
Catalunya, o la definitiva modernització de la llengua
catalana que va portar a terme Pompeu Fabra el 1913, amb
la publicació de les Normes ortogràfiques. El 1922
era
admès a la Unió Acadèmica Internacional, i
malgrat que el
1939 va haver de passar a la clandestinitat per causa de la
dictadura franquista, va continuar treballant gràcies a
l’esperit de sacrifici i al rigor intel.lectual dels seus
membres, fins que el 1976 va retornar a la legalitat i al
reconeixement oficial.
Les activitats programades per a la commemoració del
Centenari abasten tots els camps del coneixement, i tots
els formats de convocatòria. Entre els objectius que es
proposa n’hi ha un que la fa especialment interessant, pel
que té de voluntat de difondre i compartir el coneixement
i
d’atreure els diversos sectors per a enfortir els vincles
entre l’IEC i la societat catalana, com és el d’obrir
les portes de
l’IEC al conjunt de la societat i, al seu torn, aquesta s’hi
reconegui. La modernitat de l’acadèmia nacional
catalana en la primera dècada del segle XXI passa, doncs,
per una renovació del seu compromís inicial i per l’assoliment
de la
interacció i del reconeixement per part de la societat a
la que serveix. Ho va deixar clar el president Giner en el seu
discurs, ho va posar de manifest el professor Joan
Massagué, amb una exemplar i pedagògica dissertació
sobre el futur de la investigació contra el càncer.
Iniciem el
segon centenari de l’IEC des d’una realitat rica en
la seva
herència i en les expectatives de futur, des de la voluntat
de progrés en la ciència i en el coneixement compartit.
Col·laboracions
de membres de l'IEC als mitjans de comunicació
Tres
principis, de Joan Solà
Avui, 11 de novembre de 2006
La
destrucció de la ciutat, 2,
de Joan F. Mira
El Temps, 7 de novembre de 2006
D'hipòtesi
a projecte, de Josep M. Terricabras
Racó Català,
8 de novembre de
2006
Immigració,
identitat, de Joan F. Mira
Avui, 4 de novembre
de 2006
La
destrucció de la ciutat, 1, de Joan
F. Mira
El Temps, 31
d'octubre de 2006
|