Articles
Una
reflexió sobre el 'litigi' del 'Museu de Lleida diocesà i
comarcal'
Article publicat a la revista L'Avenç,
núm. 316, setembre 2006, pàg. 6-9
Joaquim Garriga, professor de la Universitat
de Girona, membre de l'IEC i secretari del consell de govern de
la Secció Històrico-Arqueològica.
El decret emès el 17 de setembre de 1995
pel cardenal Gantin, president d'un dicasteri del Vaticà -la
Congregació de Bisbes-, que desplaçava els límits
geogràfics entre el bisbat de Barbastre i el bisbat de Lleida,
va desmembrar de cop 111 poblacions lligades des de feia 800 anys
a la diòcesi catalana per annexionar-les a la diòcesi
aragonesa -una de les fundades en el segle XVI a instàncies
de Felip II.
La mutilació de la meitat del territori de
la diòcesi històrica de Lleida va salvar d'una molt
probable desaparició la diòcesi de Barbastre, perquè només
tenia uns 35.000 habitants i l'agregació de la població de
les parròquies lleidatanes imposada pel decret de 1995 li
ha permès de triplicar-los de cop.
La divisió, aconsellada per la Conferència
Episcopal Espanyola -que aleshores presidia Elías Yanes, arquebisbe
de Saragossa-, es va fer sense comptar amb l'opinió dels habitants
de la Franja -de parla catalana- i de la resta de les parròquies
segregades, però fou justificada pel Nunci Apostòlic
del Vaticà a Espanya amb l'argument de "fer correspondre els
límits eclesiàstics amb els civils". L'explicació resulta
un xic sorprenent, perquè aquests límits no coincideixen
gairebé enlloc i, d'altra banda, fins avui no s'ha endegat
cap més procés de "correspondència de límits":
van començar i van acabar amb el cas Lleida-Barbastre. Es
dóna la circumstància que, entre 1993 i 1996, el ministre
de Justícia del govern espanyol -responsable de les relacions
Església-Estat i per tant l'interlocutor governamental del
Nunci Apostòlic- era Juan Alberto Belloch, l'actual alcalde
de Saragossa. A més, com que, des del pontificat de Joan Pau
II, el poder i la capacitat de pressió de l'Opus Dei en les
instàncies de govern del Vaticà són força
notoris i de domini públic, no serà ociós recordar
que Barbastre és la ciutat natal de Josemaría Escrivá de
Balaguer, el fundador de l'Opus Dei, i que en aquesta diòcesi
també es troba el gran santuari de Torreciudad, regit per
l'Opus Dei.
Una de les conseqüències lamentables
de la divisió decretada el 1995 va ser l'anomenat "litigi
de la Franja", sorgit arran de la reclamació per part del
bisbat de Barbastre al bisbat de Lleida de 113 objectes d'art actualment
al "Museu de Lleida diocesà i comarcal". El bisbat de Barbastre
considera "seus" aquests objectes per dues raons: pel fet de ser
originaris de parròquies lleidatanes que van ser-li adjudicades
pel decret de 1995 i perquè un altre decret vaticà,
emès el 29 de juny de 1998 pel Nunci Lajos Kada, va dictaminar
que els objectes artístics procedents d'aquestes parròquies
estaven en el museu de Lleida a títol de dipòsit i
no pas de propietat. Notem que la declaració del Nunci de
1998 no és cap dictamen o sentència judicial, sinó un
decret, i que no té validesa civil, sinó només
canònica, eclesiàstica.
Entre els episodis més o menys recents i
significatius d'aquest conflicte, cal remarcar la carta enviada el
23 de gener passat per Pasqual Maragall, president de la Generalitat
catalana i promotor de l'Euroregió Pirineus-Mediterrani, al
seu homòleg aragonès i consoci del partit socialista,
Marcelino Iglesias, comunicant-li que estava disposat a firmar un
conveni per al "retorn" de les obres religioses en litigi. El 5 d'abril,
la consellera de Cultura de la Generalitat, Caterina Mieras, publicà una
resolució que admetia el trasllat de les obres reclamades
per Barbastre si s'acomplien certes condicions -que en tot cas el
bisbe de Barbastre, Alfonso Milián, refusà immediatament
en el nucli essencial-. El 19 de maig, el Parlament de Catalunya
aprovà per unanimitat una moció que impedia qualsevol
trasllat de les obres fins que no en fos determinada la propietat
per la via civil. Acte seguit, el president del govern d'Aragó va
reaccionar deixant en suspens la participació de la seva comunitat
en el projecte d'Euroregió impulsat per Maragall, una suspensió que
les Corts d'Aragó van formalitzar per unanimitat el 8 de juny.
L'actual conseller de Cultura de la Generalitat, Ferran Mascarell,
en qui el president Maragall ha delegat la conducció del conflicte,
ha manifestat en diverses ocasions la seva voluntat d'obrir vies
de diàleg, estudiant amb tota atenció les diferents
posicions enfrontrades.
Celebrem vivament aquesta voluntat, i per això esperem
que també seran tingudes en compte i estudiades en tot el
seu abast algunes dades molt emergents. D'entrada, el fet incontrovertible
que les 113 obres en qüestió foren generades en l'àmbit
artístic i cultural català de l'antic bisbat de Lleida,
al qual van pertànyer durant vuit segles, fins al 1995. Formen
part indissociable de la història i de la identitat del territori
amb epicentre espiritual en la seu episcopal lleidatana, en l'òrbita
de la qual troben el sentit i s'han mantingut integrades des del
seu origen. En canvi, aquestes obres mai no han pertangut a la història
ni a la cultura artística o espiritual del bisbat aragonès
de Barbastre, ni el seu origen té cap relació amb la
identitat cultural del seu antic territori diocesà. Tampoc
no han estat mai en la ciutat de Barbastre, on ara es pretén
que les 113 obres "tornin" -i per això s'hi construeix el
nou Museu Diocesà, amb conclusió prevista per al setembre
de 2008-, malgrat que es publiciti i es deixi creure que es reclama
el "retorn" de les obres per a les parròquies de procedència.
Legislació religiosa, legislació civil
D'entre els nombrosos elements de reflexió i
d'estudi que el procés iniciat el 1995 ofereix a tots els
ciutadans -inclosos els responsables de la conselleria de Cultura
de la Generalitat-, en destaquen dos d'especialment rellevants, o
fins i tot inquietants, ja que transcorren per un territori farcit
d'ambigüitats i procliu a la confusió: confusió entre
legislació religiosa i civil, entre la "procedència" d'un
objecte i la seva "propietat".
En primer lloc, el "litigi" es fonamenta en un decret
emès el 1995 pel cardenal president de la Congregació de
Bisbes del Vaticà, un organisme de govern eclesiàstic
que, lògicament, obliga els bisbes sotmesos a la seva autoritat.
Per això, quan l'administració vaticana ha decretat
un canvi organitzatiu intern, com l'alteració dels límits
històrics entre dues circumscripcions diocesanes, el bisbe
de Lleida, Francesc Xavier Ciuraneta, ha d'acatar la segregació de
les seves parròquies i la seva annexió a un altre bisbat,
amb les conseqüències que se'n derivin -sempre que afectin
a les seves competències. Però de cap manera aquests
decrets eclesiàstics no poden obligar les institucions polítiques
i civils del país. Seria absurd, per exemple, que les autoritats
de la Generalitat catalana, una administració civil i laica,
se sentissin concernides a acatar els decrets, normes o resolucions
de la Santa Seu, per més que es volguessin forçar les
interpretacions relatives als vincles del concordat vigent entre
l'estat espanyol i l'estat del Vaticà. I resultaria doblement
absurd si la submissió de l'autoritat civil a resolucions
eclesiàstiques impliqués una minva rellevant del nostre
patrimoni històrico-artístic, com ho implica en el
cas en qüestió.
No volem pas posar en dubte que el bisbe Francesc
Xavier Ciuraneta hagi d'obeir, en tot allò que estigui a la
seva mà, els decrets del Vaticà, els articles del dret
canònic i la resta de la normativa eclesiàstica, però no
hi ha cap raó perquè també ho facin els responsables
de les nostres institucions civils, i en primer lloc el president
de la Generalitat Pasqual Maragall i la seva conselleria de Cultura.
Al contrari, ells estan obligats a vetllar pel Patrimoni cultural
de Catalunya i haurien d'oposar la màxima i més eficaç resistència
legal possible a fi que el Patrimoni de la nostra comunitat no sigui
mutilat ni disgregat.
Eludir aquesta qüestió, o limitar-se
a guardar les formes però renunciant al fons de l'assumpte
-el qual consisteix a preservar el llegat patrimonial del país
per a les generacions futures-, equivaldria a establir un precedent
d'extrema gravetat i de conseqüències imprevisibles.
Perquè aleshores fóra legítim preguntar-nos:
cada cop que la Congregació de Bisbes o el dicasteri vaticà de
torn decidís dividir un bisbat històric, per exemple,
en tres bisbats -com ha fet recentment amb el bisbat de Barcelona-,
o decidís alterar els límits entre dues o més
diòcesis -posem per cas, els límits entre Solsona i
Vic, per quedar-nos a l'interior de Catalunya, o bé, per considerar
comunitats autònomes diferents, entre Lleida-Barbastre (Catalunya-Aragó),
com ha passat el 1995, o entre Tortosa i Castelló (Catalunya-València),
com podria passar anys a venir-, ¿hem d'admetre que, cada
cop, l'autoritat civil haurà d'autoritzar o executar les corresponents
divisions o canvis i deslocalitzacions en el patrimoni històrico-artístic,
arxivístic, museístic, etc., que és de la seva
competència? O hauria de fer-ho només cada cop que
això convingués al dicasteri vaticà de torn,
si li convenia? Costa força d'entendre, des del pensament
laic, que les institucions civils i polítiques admetin entrar
en aquest terreny -costa d'entendre-ho fins i tot per al cas de les
entitats aragoneses, per més que elles considerin que "guanyen" 113
obres d'art-, però és encara més inexplicable
que se sentin obligades a complir decisions de la jerarquia eclesiàstica
quan aquestes afecten negativament un patrimoni de la tutela del
qual són els màxims responsables.
Confusió entre "procedència" i "propietat"
Un segon aspecte del litigi, provocat pel decret
vaticà de 1995 i encara atiat pel decret del Nunci Lajos Kada
de 1998, resulta igualment alarmant. Es tracta de l'equívoca
assimilació de la "procedència" d'unes obres d'art
amb la seva "propietat". No hem d'oblidar que parlem sempre d'objectes
ja sostrets al culte religiós i "museïtzats" fa molt
de temps, dels quals no està pas en litigi la museïtzació,
pròpiament. N'està en litigi només la ubicació,
associada a la propietat: la històrica de Lleida, o bé la
de Barbastre ara reclamada. Aquesta identificació de "procedència" amb "propietat",
a part de ser una confusió pintoresca i clarament interessada
per part del reclamant, pot generar un procés pervers i d'efectes
insospitats.
Cal dir d'entrada que, en el seu moment, les obres
avui acollides en el museu de Lleida no només estaven fora
del culte, sinó en perill gravíssim de pèrdua
o dispersió, raó per la qual el bisbe Josep Messeguer
les va anar adquirint a partir de 1893 per formar el Museu diocesà -el
segon museu diocesà d'Espanya- a les parròquies del
bisbat, tant a les parròquies "catalanes" com a les "aragoneses".
Notem que, en alguns casos, les obres havien arribat a aquestes parròquies
procedents del desmantellament de la Seu Vella a partir de la seva
transformació en fortalesa militar per l'exèrcit de
Felip V, arran de la derrota catalana de 1714. Les adquisicions o
permutes fetes pel bisbe Messeguer, documentades en moltíssims
casos -a vegades fins i tot se n'ha conservat la factura, cosa força
insòlita si tenim en compte les modalitats de formació dels
museus diocesans catalans i espanyols, inclosos els aragonesos-,
són una compra legal a tots els efectes, que fou feta amb
la conformitat i satisfacció de les parròquies que
es desprenien de les obres. El museu lleidatà les ha tingudes
i conservades pacíficament i de bona fe des d'aleshores, sense
que al llarg de més d'un segle ningú no les hagi reclamat
mai, ni objectat, ni hagi posat en dubte la legitimitat i legalitat
de la seva posessió. Per tant, s'han de considerar propietat
seva amb tots els ets i uts.
El decret del Nunci Lajos Kada de 1998, declarant
que les obres són encara propietat de les parròquies
de procedència i que el museu lleidatà les té només
en concepte de dipòsit, potser tindrà el seu valor
en l'àmbit intern del dret canònic -bé que algunes
autoritats eclesiàstiques també han reconegut que es
tractava d'una aberració jurídica-, però no
canvia per a res la lògica dels fets i no té validesa
jurídica civil. No altera la realitat d'unes adquisicions
fetes des de 1893 i d'una possessió ininterrompuda, pública
i indiscutida des d'aleshores. La propietat d'uns objectes no es
pot assignar a les entitats que fa un segle se'n van desprendre,
sino a l'entitat que va adquirir-los i que els ha conservat, amb
independència d'allò que el dia d'avui proclamin o
desitgin i pressuposin els decrets vaticans i el mateix bisbe de
Barbastre -el museu diocesà del qual no podria acreditar la
propietat de cap de les obres que malgrat això ara pretén.
Introduir dubtes i sospites, el 1998 o el 2006,
en la legitimitat del museu de Lleida a posseir els objectes que
va adquirir fa un segle, deixant entendre que aquelles adquisicions
en realitat no foren altra cosa que un mer dipòsit reversible,
crearia una situació extremadament greu, que afectaria no
tan sols els 113 objectes del "litigi", sinó el conjunt dels
fons del museu. De fet, si aquest principi prevalgués i es
portés a la pràctica, es podrien desmantellar amb molta
facilitat tots els museus diocesans de Catalunya i d'Espanya, inclosos
els d'Aragó. La mateixa cosa caldria dir respecte als museus
diocesans d'Itàlia i de molts altres països europeus
-això potser no entrava en les previsions del decret del Nunci
Lajos Kada, perquè potser ja tenia pensat d'aplicar el seu
criteri exclusivament al cas de Lleida-Barbastre. És evident
que la confusió de "procedència" amb "propietat", mitjançant
l'ús enginyós del concepte de "dipòsit" decretat
pel Nunci Kada, seria una font constant d'inseguretat jurídica,
generaria una dinàmica inacabable de conflictes i establiria
un precedent de difícil gestió. Perquè, ¿què passaria
si a d'altres museus diocesans -o fins i tot a moltes col·leccions
o museus no diocesans- se'ls apliqués la mateixa dinàmica
de la reversibilitat de la propietat dels seus fons, identificant-la
amb la procedència? ¿Amb quins arguments, per exemple,
el Museu Episcopal de Vic podria afrontar les reclamacions d'obres
procedents de parròquies del bisbat de Solsona? O en general, ¿què passaria
amb les possibles reclamacions de nombroses parròquies dels
bisbats de Girona, de Tarragona, de Barcelona, etc., als museus diocesans
respectius? De fet, cap museu, públic o privat, en quedaria
al marge: tot dependria de la capacitat de pressió dels reclamants.
Difícilment el mateix MNAC podria sostreure's
a aquesta dinàmica perversa: ¿estem ben segurs que
no serien reclamades des dels llocs de procedència, per exemple,
les pintures de Taüll o de la Vall de Boí? ¿I
què passaria amb les pintures i altres obres procedents de
Sigena? -sobre això, és força instructiva la
peculiar presentació del patrimoni procedent de Sigena afegida
al dossier "especial San Jorge 2006" del diari "Heraldo de Aragón" (23
abril 2006), titulat "De vuelta a casa" i dedicat a les 113 obres
del "litigi". Tots sabem que no és gens sensat obrir la capsa
de Pandora. La mateixa conselleria de Cultura no hauria de mantenir
cap ambigüitat enfront d'aquesta perspectiva, o inhibir-se'n,
i encara menys donar falses expectatives i afavorir processos de
reclamacions en cadena, sinó al contrari, contribuir a tallar-los
de soca-rel amb tota contundència.
Aquí hem de renunciar a qualsevol anàlisi
de la resolució de la conselleria de Cultura de la Generalitat
publicada el mes d'abril passat per Caterina Mieras, accedint a traslladar
a la diòcesi de Barbastre les obres en litigi si s'acomplien
certes "condicions" -en concret, nou-, però cal reconèixer
d'entrada que aquestes "condicions" afirmen prèviament la
unitat i integritat de la col·lecció lleidatana, la
seva catalogació única i la unitat de la seva gestió mitjançant
un òrgan de caràcter executiu i decisori en el qual
han d'estar representades totes les parts afectades pel conflicte...
Sobre el paper, la resolució potser és un prodigi de
subtilesa jurídica i administrativa, i en definitiva una demostració d'enginy
polític amb noms i cognoms. Ara bé, fins i tot descomptant
que el bisbat de Barbastre va refusar-la immediatament de pla, ¿algú pensa
de debò que podria funcionar unitàriament un museu
gestionat per un òrgan com aquest i ubicat en dues o més
seus, una a Lleida i l'altra a Barbastre? Algú que sàpiga
alguna cosa sobre la gestió de museus i sobre la història
d'aquest conflicte, ¿pensa realment que seria practicable,
dia rere dia i any rere any, una entitat com la proposada en la resolució Mieras? ¿I
durant quant de temps pensa que funcionaria l'esmentada entitat museística,
un cop les obres haguessin estat traslladades?
La moció del Parlament de Catalunya del 19
de maig, aprovada per unanimitat, que establia la immobilització de
les obres en "litigi" del Museu de Lleida fins que un tribunal civil
no en determinés en ferm la propietat, va desencadenar una
reacció fulminant i desaforada del president aragonès
Marcelino Iglesias -reblada el 8 de juny per les Corts d'Aragó-
que, almenys a primera vista, no sembla que tingui gaire correspondència
ni lògica: va decidir deixar en suspens la participació aragonesa
a l'Euroregió impulsada per Pasqual Maragall. En efecte, costa
de veure que la conveniència general de la comunitat aragonesa
a participar a l'Euroregió, o a no participar-hi, pugui tenir
cap relació intrínseca important amb el "litigi" per
113 objectes artístics. Una reacció tan sorprenent
potser seria més explicable si hipotitzéssim que el
govern aragonès es mogué diguem-ne "per despit", a
causa de la frustració d'unes expectatives concretes sobre
les 113 obres; aleshores, ¿podríem pensar que certs
continguts de la carta adreçada per Pasqual Maragall al president
d'Aragó el 23 de gener de 2006 potser van ser interpretats
com un compromís rotund i van generar un excés d'expectatives?
Per ara, només podem mantenir oberta la hipòtesi.
L'enutjosa situació de tensions entre sectors
de les comunitats catalana i aragonesa creada arran del decret vaticà de
1995, a més de profundament lamentable, és paradoxal,
perquè no respon a cap realitat d'enfrontament entre els ciutadans
-i menys que ningú els ciutadans de la Franja- i perquè el
govern d'Aragó mai no havia tingut un president tan ben predisposat
al diàleg i a una franca entesa amb Catalunya com Marcelino
Iglesias. Però tampoc no és just el seu comentari dolgut,
reiterant el tòpic que enfronta els "catalans poderosos" als "aragonesos
desemparats" -"desde Cataluña recibimos el mensaje de una
cierta ignorancia, del vecino poderoso, más rico, que te ignora
y que considera que lo que pasa más allá de sus fronteras
es de otra dimensión", recollia el diari "La Vanguardia" del
25 de maig de 2006. No és just el mateix sentiment de greuge,
perquè precisament en aquesta qüestió la realitat
va notòriament en el sentit contrari: tot l'espectre combinat
del poder eclesiàstic i del poder civil -des de les instàncies
del Vaticà, amb l'Opus Dei, la Nunciatura apostòlica
a Madrid i la Conferència Episcopal espanyola, fins a les
instàncies de l'estat espanyol i del seu Ministeri de Justícia,
tant amb el govern del PP com, abans i després, amb governs
del PSOE-, han beneficiat objectivament, des de l'inici del procés
fins avui, els interessos de Barbastre i aragonesos en perjudici
dels de Lleida i catalans.
En resum, des de la lògica i el sentit comú costaria
d'entendre que la Generalitat de Catalunya es plegués a decrets
de l'administració eclesiàstica vaticana -de la Congregació de
Bisbes o del Nunci de la Santa Seu- sense sotmetre'ls als requisits
de la validesa jurídica civil, però a més, també costaria
d'entendre que s'admetés de replantejar ara la legitimitat
de la propietat dels museus diocesans sobre les obres que van adquirir
fa gairebé un segle i que han conservat pacíficament
fins avui. I en el cas que hi haguessin raons d'una altra mena per
donar graciosament les 113 obres del "litigi" al museu de Barbastre
-on mai no han estat-, algunes raons que encara no haguessin emergit,
algú hauria d'explicar-les als ciutadans.
|