Articles de col·laboració
El domini .cat:
de l'odissea de la consecució a l'èxit del llançament
Joan Francesc Gras, president de la Fundació
PuntCAT
El passat 21 d'abril va finalitzar l'anomenat sunrise o
etapa de llançament del domini .cat, encetat el
13 de febrer de 2006. Cal fer balanç, doncs, d'aquests gairebé tres
primers mesos de vida del primer domini lingüístic i
cultural que hi ha al món.
Les primeres dades són molt positives, ja que la Fundació PuntCAT
preveia que es necessitarien uns deu mil dominis per poder garantir
la continuïtat del registre. Ara, gairebé tres mesos
després de la posada en marxa, ja hi ha dotze mil dominis .cat a
la Xarxa, i dos mil més seran validats en els propers dies.
A aquests dominis, cal afegir-hi els derivats de
dues campanyes de promoció. Una per Sant Jordi, que va consistir
a repartir tres-cents mil punts de llibre amb un codi diferent cadascun,
el qual va permetre que molts lectors i lectores de llibres en català tinguessin
l'oportunitat d'aconseguir un domini català més econòmic.
Al capdavant de la campanya, conjuntament amb la Fundació PuntCAT,
hi havia el Gremi de Llibreters de Barcelona i Catalunya i dos dels
registradors autoritzats, l'un de Barcelona i l'altre de Cerdanyola.
El lema de la campanya era "Per Sant Jordi, un llibre, una
rosa i un .cat ".
La segona campanya s'inicià el dia 2 de maig en el marc de
FesInternet (www.fesinternet.cat): durant quinze dies
d'activitats internàutiques arreu del Principat organitzades
pel Departament d'Universitats, Recerca i Societat de la Informació de
la Generalitat de Catalunya, s'ofereixen dominis .cat a
baix preu a ciutadans i ciutadanes individuals per afavorir-ne l'ús.
Una bona part de l'import del domini està sufragada per la
institució organitzadora. Aquests dominis també seran
a la Xarxa ben aviat.
Segons podem comprovar mitjançant el cercador
Google, en aquests moments el nombre de pàgines amb el domini .cat és,
aproximadament, 1.900.000. Si hom vol fer aquesta comprovació,
cal anar al cercador en qüestió i escriure sense cometes
"site:.cat" a
la casella corresponent. Un cop finalitzades les dues campanyes,
però, aquesta xifra sens dubte augmentarà, i, a mesura
que els dominis en procés de validació abans esmentats
entrin a la Xarxa, encara creixerà més.
Per tant, el .cat és tot un èxit? Doncs
no. Sincerament, en la Fundació creiem que encara no. La petició de
dominis ha estat un èxit; l'acollida del domini ha estat un èxit;
però l'èxit global arribarà en la mesura que
la comunitat lingüística i cultural catalana en faci
un ús generalitzat i quotidià.
Encara no hi ha gaires regles escrites sobre els dominis d'Internet,
però alguns exemples, com ara els dominis .de i .com,
ens donen una idea de cap a on va la tendència.
El domini .de (codi d'Alemanya) és el que té més
usuaris entre els dominis country code o de país,
perquè des d'un primer moment va quedar clar, entre altres
factors, que era una eina útil i representava amb orgull i
eficàcia allò que els alemanys en diuen heimat .
Quan parlem de .com, la gent ja entén que ens referim
a una empresa a Internet. Això significa que s'ha aconseguit
relacionar aquest domini amb un concepte molt clar, directe i tecnològicament
avançat d'empresa.
Doncs bé, si un dia al carrer veiem una furgoneta de repartiment
amb el nom d'un petit establiment amb una adreça d'Internet
o de correu electrònic amb .cat, si quan rebem una
carta comercial o institucional també l'hi trobem, i així successivament
en els diferents àmbits de la nostra cultura, podrem afirmar,
sense cap mena de dubte, que el domini .cat, representant
de la llengua i la cultura catalanes a Internet, és tot un èxit.
El domini .cat és Identitat amb majúscula,
i, per tant, un ús generalitzat serà una afirmació col·lectiva
d'aquesta Identitat.
|