Projeccions de la experiència
migratòria catalana a Amèrica i imaginari col·lectiu. Anàlisi sobre
les formes de representació i autorepresentació dels emigrants catalans
mitjançant les imatges fotogràfiques.
La identitat del comanador Escrivà,
poeta valencià de la primera meitat del segle XV.
Borsa d'estudi
Abelard Fàbrega
Xavier Rull i Muruzàbal
La perifrasació verbal en català.
Descripció de la borsa:
Instituïda l’any 1995, aquesta borsa d’estudi
s’ofereix als socis de les societats filials
de l’Institut per a un treball de recerca
sobre un tema dels que hi són conreats. La
present convocatòria correspon a les societats
filials de la Secció Filològica (Societat
Catalana de Llengua i Literatura
i Societat Catalana d’Estudis Clàssics).
Borsa d'estudi
Ramon d'Alòs-Moner
Eulàlia Miralles Jori
Jeroni Pujades: obres i estudis
crítics
Descripció de la borsa:
Instituïda el 1966, aquesta borsa d’estudi
s’ofereix per a l’elaboració d’un treball
bibliogràfic de tema català (d’un autor,
d’un període, d’un territori, d’una publicació
científica).
Borsa
d'estudi Eusko-Ikakuntza - Institut d'Estudis Catalans
Josep Àngel Guimerà i Orts
Polítiques de televisió i cultures
minoritzades a l'entorn digital: els casos d'Euskadi i Catalunya
(1997-2006)
Projecte guanyador:
L'estudi té per objectiu fer una anàlisi comparada
de les polítiques d'implantació de la televisió digital
terrestre (TDT) a Euskadi i Catalunya des del moment en què l'Estat
espanyol adopta aquesta tecnologia (1997) fins al moment de realització del
treball de camp (2006).
Tant a Catalunya com a Euskadi, la televisió ha
estat un instrument cabdal de normalització lingüística
des de la recuperació de les llibertats democràtiques
i l'autogovern a finals de la dècada dels setanta. Partint
d'aquesta situació, la implantació de la TDT apareix
com un repte lingüístic i cultural de primer ordre,
ja que la presència de les diferents llengües en el
sistema televisiu es torna a definir, i variarà, molt probablement,
l' statu quo actual.
Amb aquesta recerca es vol identificar
com es plantegen aquest repte Euskadi i Catalunya, i quin paper
desenvolupa la qüestió lingüística i cultural
en les polítiques d'implantació de la TDT.
Descripció de la borsa:
El 1997, l’Institut d’Estudis
Catalans i
l’Eusko-Ikaskuntza - Sociedad de Estudios
Vascos van crear dues borses d’estudi adreçades
a joves investigadors per a facilitarlos
l’estada en un territori de llengua catalana
o de llengua basca a fi d’estudiar
un tema relacionat amb aquestes dues
cultures.
Currículum de Josep Àngel Guimerà
i Orts:
Borses
d'estudi dels Països Catalans
Esperança Huguet Enguita
(en relació amb l'àmbit del País Valencià)
La terra sigil·lata tardoitàlica
a les costes mediterrànies de la Hispania
Tarraconensis.
Descripció de
les borses:
Instituïdes l’any 2001, aquestes borses
d’estudi s’adrecen a la promoció d’estudis
que, en qualsevol àmbit científic, il·lustrin
les relacions entre els diversos territoris del
domini lingüístic català –entre dos territoris
com a mínim–, sincrònicament o diacrònica.
Encarna Montero Tortajada
(en relació amb
l'àmbit del País
Valencià)
La transmissió del coneixement
en els oficis artístics. València 1370-1450.
Tomeu Simó i Mesquida
(en relació amb l'àmbit de les Illes Balears)
L'ús del català a l'ensenyament
superior als Països Catalans.
Projecte guanyador:
El projecte L'ús del català a l'ensenyament
superior als Països Catalans parteix d'un estudi empíric
realitzat l'any passat sobre L'ús del català als
màsters i postgraus a Catalunya, que demostrà la
greu situació que viu la llengua catalana en aquest àmbit
de formació.
L'estudi, que per primera vegada aportava dades sobre l'ús
del català a l'ensenyament de tercer cicle, constitueix
la base sobre la qual ara programem una ampliació. Es tracta
d'aplicar la mateixa metodologia d'investigació per al conjunt
dels territoris de parla catalana on s'imparteixen màsters
i postgraus. A més a més, estendrem aquesta recerca
en el mateix àmbit universitari on, a dia d'avui, les dades
oficials que hi ha estan absolutament desfasades i no segueixen
una metodologia rigorosa i objectiva.
En definitiva, es tindrà el primer estudi realitzat als Països
Catalans sobre l'ús de la llengua catalana a l'ensenyament
superior, des d'una perspectiva integral i realista.
Currículum de Tomeu Simó i Mesquida: