Advertiment legal 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Entrevista amb Rafael Ribó, Síndic de Greuges i ex membre de l'A.E. Mare de Déu de Montserrat
"Els valors que vaig trobar a l'Agrupament giren a l'entorn del civisme, la responsabilitat social, l'estima i coneixement del meu país "

Rafael Ribó (Barcelona, 1945) és llicenciat en Ciències Econòmiques i en Dret per la Universitat de Barcelona, és doctor en Ciències Polítiques, Econòmiques i Comercials per la mateixa Universitat i Master of Arts in Political Science per The New School for Social Research de Nova York. Des del passat 17 de juny ocupa el càrrec de Síndic de Greuges de Catalunya. Va ser membre de l'Agrupament Escolta Mare de Déu de Montserrat de 1957 fins a 1965.

 

Quina va ser la seva relació amb l'Agrupament Escolta Mare de Déu de Montserrat?

En vaig ser membre, com a minyó, secció E, i després com a guia, des dels 12 fins als 20 anys (més o menys). Era del 1957 al 1965.

Quins van ser els principals valors que va aprendre a l'Agrupament i quins van ser els motius que el van interessar per apuntar-s'hi?

Em van inscriure els meus pares. Els valors que hi vaig trobar giren a l'entorn del civisme, la responsabilitat social, l'estima i coneixement del meu país, i la dimensió i disponibilitat oberta cap a la resta del món.

Al seu parer, quin va ser el paper dels agrupaments escoltes per al manteniment dels valors catalanistes durant l'etapa franquista?

Va ser una aportació molt positiva. Ho crec així pel que he dit abans i per la forma material i directa que induïen al coneixement del país en totes les seves dimensions.

Segueixen sent vigents els valors que es transmeten als agrupaments o, per contra, els joves d'avui en dia tenen una escala de valors molt allunyada del que s'intenta explicar i ensenyar en els agrupaments?

Ara és molt més difícil. El sentit de l'aprenentatge continua sent necessari però caldria canviar formes a fons. Ara hi ha moltes més facilitats a la pràctica però és molt més difícil identificar objectius sòlids.

Quins són els moments o fets que recorda més vivament de la seva etapa d'escolta?

En general la companyonia i el diàleg amb els caps i companys. També els moments que calia fer l'esforç per tal de superar proves i situacions.