La llengua
francesa a Catalunya. Estat de la qüestió
Només el 3% dels estudiants
de primària estudien francès com a llengua estrangera
El retrocés de la llengua francesa en l'educació catalana és
un aspecte que recentment ha generat preocupació en diversos àmbits
acadèmics, institucionals, culturals i educatius francesos.
Els nous plans d'estudi i, especialment, el creixement social de
l'anglès com a llengua de referència han contribuït
a recular el paper del francès en el sistema educatiu català.
Els índexs d'alumnes que estudien francès és,
a Catalunya, un dels més baixos de l'Estat, tot i la proximitat
entre ambdues comunitats lingüístiques i la influència
que la cultura catalana ha rebut tradicionalment per part de la francesa.
L'informe "Catalunya, el coneixement de la llengua
francesa i la francofonia", realitzat l'any 2005 per la Secretaria
de Relacions Internacionals del Departament de la Presidència
de la Generalitat de Catalunya, alerta d'aquest retrocés,
ja que ratifica que el nombre d'estudiants de francès a Catalunya
està decreixent:
només
el 3% dels estudiants de primària, el 12% dels de secundària
i el 7% dels de batxillerat estudien francès com a primera
o segona llengua. Al global d'Espanya el 19% dels estudiants aprenen
francès, mentre que a Catalunya és només el
9%.
Un altre dels motius de la poca presència de la llengua francesa
a l'educació és el tancament de càtedres i aules
de francès. Aquest fet es deu a la poca demanda d'aquest idioma
per part dels alumnes, més que no pas a una política
deliberada de tancament. Segons l'informe de la Generalitat, "cal
complementar qualsevol acció destinada a augmentar l'oferta
de francès amb accions que també en facin avançar
la demanda (per exemple, publicitat destinada a augmentar l'atractiu
del francès)".
Un cop acceptada la necessitat de millorar els nivells
de francès
a Catalunya, sobretot en el context de l'Euroregió, la Generalitat
ha començat a dissenyar accions en aquesta línia. El
Departament d'Educació,
a través del Centre
de Recursos de Llengües Estrangeres , ha posat en marxa
un Pla
experimental de llengües estrangeres . Aquest pla està dotat
amb 5,6 milions d'euros i s'aplica de manera experimental a 100 centres
(70 de primària i 30 de secundària).
El pla preveu una important sèrie de mesures
per promocionar l'aprenentatge de llengües estrangeres en general,
i entre elles, per descomptat, el francès. Les mesures previstes
pel pla són, entre d'altres:
- La introducció de la primera llengua estrangera a
partir dels quatre anys
- L'inici de la segona llengua estrangera als 10 anys
- L'ús de les llengües estrangeres en l'ensenyament
d'àrees de coneixement no lingüístiques
- La inclusió de més ensenyament d'idiomes en
l'educació post-obligatòria
- La major presència de les llengües, en particular
a TV3
- El suport directe als alumnes (estades a l'estranger, concursos,
etc.), als professors (formació, llicències d'estudis,
etc.) i als centres (materials, equipament tecnològic,
etc.)
- L'obertura de 7 noves Escoles Oficials d'Idiomes, i d'un total
de 3.030 noves places
Informe "Catalunya, el coneixement de la
llengua francesa i la francofonia":
|