Advertiment legal 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Actualitat

La llengua francesa a Catalunya. Estat de la qüestió

Només el 3% dels estudiants de primària estudien francès com a llengua estrangera

El retrocés de la llengua francesa en l'educació catalana és un aspecte que recentment ha generat preocupació en diversos àmbits acadèmics, institucionals, culturals i educatius francesos. Els nous plans d'estudi i, especialment, el creixement social de l'anglès com a llengua de referència han contribuït a recular el paper del francès en el sistema educatiu català. Els índexs d'alumnes que estudien francès és, a Catalunya, un dels més baixos de l'Estat, tot i la proximitat entre ambdues comunitats lingüístiques i la influència que la cultura catalana ha rebut tradicionalment per part de la francesa.

L'informe "Catalunya, el coneixement de la llengua francesa i la francofonia", realitzat l'any 2005 per la Secretaria de Relacions Internacionals del Departament de la Presidència de la Generalitat de Catalunya, alerta d'aquest retrocés, ja que ratifica que el nombre d'estudiants de francès a Catalunya està decreixent: només el 3% dels estudiants de primària, el 12% dels de secundària i el 7% dels de batxillerat estudien francès com a primera o segona llengua. Al global d'Espanya el 19% dels estudiants aprenen francès, mentre que a Catalunya és només el 9%.

Un altre dels motius de la poca presència de la llengua francesa a l'educació és el tancament de càtedres i aules de francès. Aquest fet es deu a la poca demanda d'aquest idioma per part dels alumnes, més que no pas a una política deliberada de tancament. Segons l'informe de la Generalitat, "cal complementar qualsevol acció destinada a augmentar l'oferta de francès amb accions que també en facin avançar la demanda (per exemple, publicitat destinada a augmentar l'atractiu del francès)".

Un cop acceptada la necessitat de millorar els nivells de francès a Catalunya, sobretot en el context de l'Euroregió, la Generalitat ha començat a dissenyar accions en aquesta línia.  El Departament d'Educació, a través del Centre de Recursos de Llengües Estrangeres , ha posat en marxa un Pla experimental de llengües estrangeres . Aquest pla està dotat amb 5,6 milions d'euros i s'aplica de manera experimental a 100 centres (70 de primària i 30 de secundària).

El pla preveu una important sèrie de mesures per promocionar l'aprenentatge de llengües estrangeres en general, i entre elles, per descomptat, el francès. Les mesures previstes pel pla són, entre d'altres:

  • La introducció de la primera llengua estrangera a partir dels quatre anys
  • L'inici de la segona llengua estrangera als 10 anys
  • L'ús de les llengües estrangeres en l'ensenyament d'àrees de coneixement no lingüístiques
  • La inclusió de més ensenyament d'idiomes en l'educació post-obligatòria
  • La major presència de les llengües, en particular a TV3
  • El suport directe als alumnes (estades a l'estranger, concursos, etc.), als professors (formació, llicències d'estudis, etc.) i als centres (materials, equipament tecnològic, etc.)
  • L'obertura de 7 noves Escoles Oficials d'Idiomes, i d'un total de 3.030 noves places

Informe "Catalunya, el coneixement de la llengua francesa i la francofonia":