Advertiment legal 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

L'IEC debat els valors del model educatiu amb motiu del 40è aniversari de les Escoles Garbí

Salvador Giner assenyala la importància de l'ensenyament del civisme per mitjà dels exemples i no com assignatura

Tarín, Ontañon, Giner, Ainaud de Lasarte i Bohigas, durant l'acte celebrat a l'IEC
Foto: Montse Catalan

El president de l'Institut d'Estudis Catalans, Salvador Giner va considerar fonamental "ensenyar civisme a les escoles, no com a matèria, sinó amb exemples", en el transucurs de la taula rodona Vigència d'un model educatiu basat en el coneixement i el civisme, celebrada en la seu de l'IEC, en el marc de la commemoració del 40è aniversari de la Fundació Escoles Garbí. Giner va intervenir en aquest acte en la seva doble condició de sociòleg i president de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) i es va preguntar "què hagués passat si en comptes del Fòrum de les Cultures o l'Expo de Sevilla s'haguessin fet més escoles".

La taula rodona va estar moderada pel periodista de La Vanguardia Santiago Tarín, exalumne de l'Escola Garbí, i va comptar amb la presència de l'historiador Josep M. Ainaud de Lasarte, l'arquitecte Oriol Bohigas i la presidenta de la Corporación de Antiguos Alumnos de la Institución Libre de Enseñanza, Elvira Ontañon, a més de Salvador Giner.

El debat –segona sessió del cicle "L'educació en un món de canvi: del segle XX al XXI"– va girar entorn de la realitat educativa actual, partint de l'experiència del fundador de les Escoles Garbí, el pedagog Pere Vergés, i dels instituts-escola creats a Catalunya a principis del segle XX. En aquest sentit, Ainaud de Lasarte va lamentar que, de no ser per la guerra i la postguerra, "el projecte d'educació iniciat a les primeres dècades del segle XX el tindríem ara completament integrat". Amb la manera d'educar de pedagogs com Vergés, "es va aconseguir una cosa tan natural com és que els nens i nenes anessin junts al col·legi", va afegir l'historiador.

L'arquitecte Oriol Bohigas va recordar la seva experiència com alumne de l'Institut-Escola de la Generalitat Republicana. "Les escoles", va assenyalar, "tenien un interès més enllà de l'alumne, pretenien educar tot el barri", posant per exemple l'Escola del Mar, creada el 1921, de la que Pere Vergés va ser-ne director. L'arquitecte i president de l'Ateneu Barcelonès va mostrar els seus dubtes sobre "la legitimitat de tenir un pressupost de cultura, si no n'hi ha prou amb el d'ensenyament". "És més important ensenyar a fer teatre, que fer teatre", va afirmar.

Oriol Bohigas va assenyalar "la desintegració definitiva de la família" com una de les causes de la qualitat de l'educació actual, coincidint amb el parer d'Elvira Ontañon, que va anar més enllà i va demanar el tipus d'educació que van rebre els alumnes de les Escoles Garbí o de la Institución Libre de Enseñanza per a l'ensenyament actual.

La propera sessió de cicle serà la taula rodona Ensenyar en la societat complexa d'avui, del 21 de març. L'acte compatarà amb la presència, entre d'altres, del president del Consell Escolar de Catalunya i membre de la Societat Catalana de Pedagogia de l'IEC, Pere Darder, i del director general de la CCRTV, Joan Majó.

Descarregueu-vos el programa complet del cicle :

Descarregueu-vos el programa d'actes de la commemoració del 40è aniversari
de les Escoles Garbí:

Descarregueu-vos els apunts biogràfics de Pere Vergés: