Agenda

divendres  24 maig 2019
9.15 h
Second Catalan Economic Society Conference (CESC) 

dilluns  27 maig 2019
11 h
Presentació del Diccionari descriptiu de la llengua catalana

dilluns  27 maig 2019
17.30 h
Lliurament dels premis de la Prova Cangur 2019

dilluns  27 maig 2019
18 h
Seminari de Teoria Sociològica Raimon Bonal

dilluns  27 maig 2019
19 h
Lliurament del XII Premi Ferran Armengol i Tubau 2018

dimarts  28 maig 2019
18.30 h
Presentació del llibre Azares y decisiones. Recuerdos personales

dimecres  29 maig 2019
19 h
Presentació del llibre La narrativa catalana al segle XXI. Balanç crític

dijous  30 maig 2019
9 h
XVI Jornada SCATERM: «La Viquipèdia i la terminologia»

dimecres  5 juny 2019
19 h
Sessió de recepció de Martina Camiade Boyer com a membre corresponent de la Secció de Filosofia i Ciències Socials

dimecres  5 juny 2019
9 h
Novena jornada Medi ambient i societat: pautes per a la gestió ambiental


:: Més activitats ::
 
10/05/2012
L’ús del català creix entre les persones que no el tenen com a primera llengua, i augmenta el consum de mitjans en català

El 10% de la població de llengua inicial castellana adopta el català com a llengua principal al llarg de la seva vida, i el 74,5 % de la població de Catalunya —4.795.000 persones— consumeix almenys un mitjà de comunicació en català. Aquestes són algunes de les conclusions de l’estudi sociolingüístic «El català, al 2011: capacitat d’atracció i llengua de consum als media», que es va presentar a l’Institut d’Estudis Catalans el dia 9 de maig. L’estudi ha estat elaborat per la Xarxa Cruscat de l’IEC, a partir de les dades més recents del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura, impulsat per la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (Fundacc).

Capacitat d’atracció del català

Segons l’estudi, el català mostra més capacitat d’atracció entre la població de llengua inicial castellana que entre les persones que tenen altres llengües com a inicials, que canvien més cap al castellà que cap al català. El sector social on més avança el català com a llengua d’adopció és en el dels nascuts en terres de llengua catalana i que són fills de persones nascudes fora; en aquest cas l’avenç és de l’11,5 %. A més, el canvi cap al català és més intens entre els que tenen nivells d’estudis més alts: entre els llicenciats universitaris es dóna un creixement del 6,9 %. Segons recull l’estudi, el factor que més explica l’avenç del català com a llengua d’adopció és el sentiment nacional, és a dir, el grau en què la persona s’identifica amb Catalunya: entre la minoria que se sent prioritàriament espanyola no es produeix cap avenç del català en l’aspecte estudiat, i en canvi sí que es produeix clarament tant entre els que se senten igual de catalans que espanyols com entre els que se senten prioritàriament catalans.

Per tant, el sentiment nacional, el nivell d’estudis i l’origen geogràfic familiar són els factors que més expliquen les diferències en el progrés del català durant la vida de les persones entre els diferents segments socials.


Llengua i consum de mitjans

L’anàlisi s’ha centrat en els quatre mitjans clàssics (premsa diària, revistes, ràdio i televisió) i en Internet, tenint en compte, a la vegada, la llengua del mitjà i la llengua del públic. La cobertura total dels mitjans de comunicació en català, és a dir, el nombre de persones que consumeixen almenys un d’aquests mitjans, és de 4.795.000, que representen un 74,5 % de la població, una xifra «considerable i suficient per a poder sostenir un sistema propi de comunicació», segons l’estudi. Tanmateix, el consum de mitjans en castellà supera clarament el de mitjans en català, excepte en el cas de la ràdio, en què quasi s’igualen.

La televisió en català és seguida per més de la meitat de la població i per més del 40 % dels que tenen el castellà com a llengua inicial, la qual cosa la converteix en un factor important de difusió social de la llengua. A la ràdio, a la televisió i a Internet, els que tenen el català com a llengua inicial consumeixen més en català que en castellà.

 Si s’examina la cobertura dels mitjans en català per comarques, en totes, fins i tot en les que tenen menys percentatge de català com a llengua inicial, el percentatge de persones que consumeixen almenys un mitjà en català és clarament majoritari.


Evolució del consum del 2008 al 2011

Les dades del Baròmetre de la Comunicació i la Cultura permeten veure l’evolució del consum de mitjans des del 2008 fins al 2011, i el resultat és que tant en l’últim any com durant tot el període hi ha un creixement clar dels mitjans en català. Es dóna un creixement clar del consum de mitjans en català a la premsa diària (+35,9 %), a les revistes (42,9 %), a la ràdio (+22,6 %), a la televisió (+16 %) i a Internet (+30,4 %). En tots aquests mitjans el català avança més que el castellà, si es calcula en percentatges sobre el consum del 2008.
 

La presentació de l'estudi es pot veure a la videoteca de l'IEC

Recull de premsa

 

Facebook mail

:: Tornar a la pàgina principal ::

 

 

Novetats editorials

De Núria Romaní Sala.

Carrers i serveis viaris a les ciutats romanes del ‘Conventus Tarraconensis’ (s. II aC - VI dC)

 
 

De Theodore Gray.

Segona edició d’Els elements. Una exploració visual de tots els àtoms coneguts de l’Univers

 

 

 

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. informacio@iec.cat - Informació legal


Amb el suport de

Departament d’Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya Departament de Cultura de la Generalitat de Catalunya

i la col·laboració de

Ministerio de Educación, Cultura y Deporte        Ministerio de Educación, Cultura y Deporte

Inici

Institució

Recerca

 

Llengua

 

Publicacions

Arxiu

Serveis

Serveis lingüístics

Transparència