Número 183
gener 2014
ISSN 2013-4630
Seguiu-nos a Seguiu l'IEC a Twitter  facebook

Un grup de músics visiten l’Institut per conèixer la barítona i la tenora de l’IEC

El 25 de gener, una quarantena de tibles i tenores van visitar l’IEC amb l’objectiu de conèixer la barítona i la tenora de l’IEC, dos instruments que han estat dissenyats científicament gràcies a un programa de recerca de l’Institut. La benvinguda va ser a càrrec de Joandomènec Ros, president de l’IEC, i d’Oriol Ollé, organitzador de la trobada. Joaquim Agulló, director del programa de recerca per al disseny de la barítona i de la tenora i vicepresident de l’Institut, va explicar com va començar la recerca i d’on va néixer la idea de dissenyar la tenora i la barítona. Tot seguit, Jordi Campos, tècnic acústic i tenora que va participar en el programa de recerca, va explicar aspectes tècnics i musicals dels nous instruments. L’acte es va cloure amb un homenatge a Francesc Elias i Prunera, professor, intèrpret de tible i director de diverses cobles i de la Banda Municipal de Barcelona.

Entre els anys 2005 i 2007, l’IEC va desenvolupar, sota la direcció de Joaquim Agulló, un programa de recerca per al disseny d’una tenora ―l’instrument solista de la cobla per excel·lència― lliure dels problemes de regularitat d’afinació i timbre de les que hi havia fins llavors i, per tant, que no plantegés dificultats innecessàries a l’instrumentista. La tenora es va presentar el 23 d’abril de 2007, en el marc del concert de Sant Jordi i dels actes commemoratius del centenari de l’Institut.

Un any més tard, Agulló liderava un nou programa de recerca, en aquest cas titulat «Disseny d’una xeremia barítona ―baríton― que complementi el tible i la tenora». La barítona havia de resoldre la falta d’un instrument greu en el grup de xeremies de la cobla, una mancança que ja havia posat de manifest el 1948 el compositor i director d’orquestra Ricard Lamote de Grignon, que va proposar crear un company baix per a la tenora. Tot i que la proposta va despertar molt d’interès, en tot aquest temps cap constructor no va gosar desenvolupar-la: el disseny artesanal d’instruments tradicionals és massa lent i car per a innovar.

La barítona és fruit del treball d’un equip multidisciplinari format per científics, músics i constructors d’instruments, que l’han dissenyada a partir d’una base científica: per mitjà de la física ―en aquest cas, l’acústica― i els models matemàtics. Aquest equip el formen, a més d’Agulló, les persones següents: Ana Barjau, doctora en física; Jordi Campos, tècnic acústic i tenora; Sergi Solé, tècnic acústic; Ester Cierco, tècnica acústica; Jaume Vilà, tenora, i Pau Orriols i Alfons Sibila, constructors de tenores i d’altres instruments de doble canya.
 

Piula aquesta notícia Facebook mail


Notícies

* Més formació humanística

* Es presenta el portal CiT (Terminologia de Ciències i Tecnologia)

* Una exposició al Palau Robert reivindica el llegat científic del matemàtic català Ferran Sunyer i Balaguer

* Una exposició mostra a l’Ajuntament de Tremp els primers textos escrits en català

* Un grup de músics visiten l’Institut per conèixer la barítona i la tenora de l’IEC

* L’IEC convoca els ajuts Mario Sàlvia i Ferret per a promoure la recerca en biomedicina i estil de vida

* L’IEC se suma al comunicat de l’Institut Interuniversitari de Filologia Valenciana pel tancament de les emissions de Catalunya Ràdio i Catalunya Informació al País Valencià

* La Societat Catalana d’Història de la Ciència i de la Tècnica organitza un cicle sobre la història dels parcs naturals a Espanya

* Es presenta el llibre Ouranós-Gaia. L’espai a Grècia III: anomenar l’espai

* La ciència, protagonista de dos cicles els mesos de gener i febrer a València


Butlletins anteriors

Pàgina principal de l'IEC

Institut d'Estudis Catalans. Carrer del Carme, 47; 08001 Barcelona.
Telèfon +34 932 701 620. Fax +34 932 701 180. comunicacio@iec.cat - Informació legal

Subscriure-us o Donar-vos de baixa